گروه بین‌الملل، رفیعه هراتی- پس از روزهای طولانی بحث، عدم توافق، تهدید به ترک اجلاس و چانه‌زنی سیاسی، اجلاس تغییرات آب و هوایی کپنهاگ روز جمعه ۱۸ دسامبر به پایان خواهد رسید. حدود ۱۰۰ تن از رهبران جهان قرار است در روزهای پایانی این اجلاس وارد پایتخت دانمارک شوند. آنها باید هرگونه توافقی را که درمورد کاهش انتشار گاز کربن و دیگر اقدامات برای کاستن از گرمایش زمین به دست آمده است قطعی کنند. گرچه مسلم است که توافق الزام‌آور قانونی به دست نخواهد آمد، پیش‌بینی می‌شود یک توافقنامه سیاسی صورت گیرد که به موجب آن ممکن است راه برای پذیرش توافقنامه‌ای قانونی در سال آینده باز شود.

سفر دبیرکل ناتو به روسیه

امروز سه‌شنبه دبیرکل ناتو آندرس فوگ راسموسن دیدار کوتاهی از روسیه خواهد داشت. به‌رغم اختلافات بر سر امنیت اروپا، گرجستان و گسترش نظامی این بلوک به سمت شرق روابط ناتو و روسیه اندکی درحال بهبود است. باراک اوباما در ماه سپتامبر برنامه بحث‌برانگیز سپر دفاع موشکی آمریکا را در لهستان و جمهوری چک متوقف کرد و سطح بالاترین ملاقات بین مقامات ناتو و روسیه از زمان تهاجم روسیه به گرجستان در آغاز ماه دسامبر صورت گرفت.

پایان نبرد مایکروسافت و اتحادیه اروپا

جنگ طولانی ضد انحصار بین شرکت مایکروسافت و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد امروز سه‌شنبه به پایان می‌رسد. مناقشه ۱۰ ساله بر سر اقدام این شرکت در نصب نرم‌افزارهای مرورگرهای اینترنتی تنها بر کامپیوترهایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند منجر به وضع جریمه ۷/۱ میلیارد یورو‌یی (۵/۲ میلیارد دلاری) توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ شد. احتمالا کمیسیون اروپا برنامه مایکروسافت مبنی بر تسهیل انتخاب مرورگر رقیب برای مصرف‌کنندگان را تصویب می‌کند. این تصمیم بدین معنی است که شرکت مایکروسافت با جریمه کلان دیگری مواجه نخواهد شد.

رای سنای آمریکا به برنانکه

روز پنجشنبه ۱۷ دسامبر با بررسی و رای کمیسیون بانکداری سنای آمریکا بن‌برنانکه برای تایید او به عنوان رییس فدرال رزرو به مدت یک دوره چهارساله دیگر انتخاب خواهد شد. گرچه برنانکه مطمئن است که ریاست فدرال رزرو را برای یک دوره دیگر به دست می‌آورد، دوره بعدی ریاست او با دوره اول متفاوت خواهد بود. کنگره آمریکا برنامه‌ای را برای بازبینی قوانین نظام مالی آمریکا بررسی می‌کند که این امر از نقش فدرال رزرو آمریکا خواهد کاست. برنانکه با چنین برنامه‌هایی مخالف است و اظهار کرده است این برنامه‌ها به اقتصاد لطمه وارد خواهد کرد. منتقدان این پرسش را مطرح می‌کنند که چه‌چیزی بدتر از بحران مالی و رکود اقتصادی که فدرال رزرو نتوانست از آن جلوگیری کند، رخ خواهد داد.