گروه بین‌الملل- سال ۲۰۰۹ میلادی در شرایطی روز پنجشنبه به پایان رسید که اگرچه شاخص‌های بازار‌های بورس در این سال با افزایش همراه بود اما اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا با رکود مواجه شد و شمار زیادی از مردم جهان شغل‌هایشان را از دست دادند. نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه طی سخنانی که از تلویزیون ملی فرانسه به مناسبت سال جدید میلادی پخش می‌شد، گفت: «‌سالی که گذشت سالی بسیار دشوار برای همه بود. هیچ قاره‌ای، هیچ کشوری و هیچ بخشی هم از این موضوع مستثنی نبود.» رییس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «‌اگرچه هنوز آزمون‌‌های پیش روی ما پایان نیافته است، اما سال ۲۰۱۰ می‌تواند آغازی دیگر برای ما باشد.»

آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان هم به مردم کشورش هشدار داد که شروع دهه جدید میلادی آغازی فوری برای رهایی از بحران اقتصادی جهان نیست. یاکوب زوما، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی اما با‌هیجان‌تر و با احساس‌تر درباره آغاز سال جدید میلادی سخن گفت و تاکید کرد که جام جهانی فوتبال که قرار است تابستان آینده در کشورش برگزار شود، سال ۲۰۱۰ را به مهمترین سال برای آفریقای جنوبی پس از پایان رژیم آپارتاید در سال ۱۹۹۴میلادی تبدیل خواهد کرد.

کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا هم با اشاره به حوادثی از جمله آغاز به کار اولین رییس‌جمهوری سیاه‌پوست ایالات‌متحده و همچنین تلاش جهانی برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌‌هوایی از این سال به نیکی یاد کرد. پایان سال ۲۰۰۹ و آغاز سال ۲۰۱۰ همچنین پایان یک‌دهه مبارزه با تروریسم، جنگ در عراق و افغانستان و افزایش خشونت‌ها در پاکستان، تنها کشور مسلمان مسلح به بمب اتم، بود.گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال نوی میلادی، دهه گذشته را با دو اتفاق تروریستی یعنی حمله یازدهم سپتامبر به برج‌های دوقلو در نیویورک و ساختمان پنتاگون در سال ۲۰۰۱ و تلاش ناکام یک فرد نیجریه‌ای برای انفجار یک هواپیمای خطوط هوایی داخلی ایالات‌متحده در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی توصیف کرد.براون در این بیانیه اضافه کرده است: «‌در اواخر ماه دسامبر و دهه گذشته به ما یاد‌آوری شد که همانند ابتدای این دهه، تهدید تروریستی همچنان امنیت و آرامش ما را تهدید می‌کند، تهدیدی که ما را ناچار به مبارزه با القاعده، طالبان و کانون تروریسم جهانی می‌کند.»