فهرست جدید کابینه کرزی به پارلمان ارائه شد

عکس: AFP

گروه بین‌الملل- احسان ابطحی: حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان فهرست جدید ۱۶ نفره اعضای کابینه خود را دیروز برای دومین بار به پارلمان این کشور ارائه کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی در فهرست جدید کرزی نام هیچکدام از ۱۷ نفری که هفته گذشته از سوی پارلمان این کشور رای اعتماد کسب نکردند، دیده نمی‌شود.

زلمای رسول، مشاور امنیتی حامد کرزی به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان معرفی شده است‌، سمتی که در فهرست اولی که کرزی به پارلمان معرفی کرده بود، خالی مانده بود. حامد کرزی امیدوار است تا بتواند کابینه خود را تا پیش از نشست بین‌المللی افغانستان که قرار است در ماه جاری میلادی در لندن تشکیل شود، نهایی کند. فهرست ۱۶ نفره جدید حامد کرزی توسط کریم خلیلی، معاون دوم کرزی به مجلس معرفی شد. او گفت: «‌من تقاضا می‌کنم که همه قانونگذاران به منافع ملی کشور، وضعیت کنونی و آرزو‌های مردم افغانستان بیاندیشند و تصمیم خوبی اتخاذ کنند.»

در فهرست جدید حامد کرزی نامزد‌های دو وزارتخانه یعنی وزارتخانه‌های ارتباطات و آب‌و‌انرژی خالی مانده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که نامزدهای این دو وزارتخانه به زودی معرفی خواهند شد.

کرزی همچنین در فهرست جدید ۱۶ نفره‌اش سه زن را به پارلمان معرفی کرده‌است. این در شرایطی است که تنها زن فهرست اول کابینه کرزی موفق به کسب رای اعتماد از سوی پارلمان نشد. ناظران سیاسی می‌گویند که پیشتر گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد کرزی تلاش می‌کند تا برخی از اعضای فهرست نخستین خود را که پیش از این موفق به کسب رای اعتماد از سوی مجلس نشدند بار دیگر در فهرست جدید خود معرفی کند.

اما به عقیده ناظران سیاسی این حقیقت که کرزی بار دیگر افراد رد صلاحیت شده را به عنوان نامزد به پارلمان معرفی نکرده

نشان دهنده این است که او علاقه دارد تا فهرست جدیدش هرچه زود‌تر رای اعتماد بگیرد. بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای پارلمان با هرکدام از نامزد‌های معرفی شده از سوی کرزی صحبت خواهند کرد و سپس به طور مخفیانه به فهرست جدید رای اعتماد خواهند داد. محمد یونس قانونی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان طی سخنانی به اعضای پارلمان این کشور گفت: «‌‌اگر دو نوبت در روز، یعنی صبح و بعد‌از‌ظهر کار کنید، می‌توانیم روز پنجشنبه به فهرست پیشنهادی رای اعتماد بدهیم.»

این در حالی است که به گفته تحلیلگران سیاسی رای اعتماد به فهرست جدید کابینه رییس‌جمهوری یکی از معدود فرصت‌هایی است که اعضای پارلمان قدرت واقعی برای برای اعمال نظرات خود دارند. مقامات غربی بار‌ها تاکید کرده‌اند که به دنبال انتخابات جنجال‌بر‌انگیز تابستان گذشته، مهار فساد موضوعی کلیدی برای ایجاد ثبات در افغانستان است.

در فهرست جدید حامد کرزی، هیچکدام از ۱۷ نامزدی که در روز دوم ژانویه، شنبه هفته گذشته، از سوی پارلمان موفق به کسب رای اعتماد نشدند، دیده ‌‌نمی‌شوند. ناظران سیاسی بر این باورند که این موضوع نشان‌‌دهنده بلوغ دموکراسی در افغانستان و تلاشی قابل ستایش از سوی پارلمان است که کرزی را ناچار کرد تا فهرست جدیدی شامل افراد شایسته را برای عضویت در کابینه‌اش به پارلمان معرفی کند. اگرچه اقدامات پارلمان و حامد کرزی نشان‌دهنده رشد دموکراسی در افغانستان است، اما این کشور را به طور تاثیر‌گذاری فاقد یک دولت قدرتمند می‌کند و این در زمانی رخ می‌دهد که تنها ۱۸ روز تا کنفرانس کمک به افغانستان که قرار است روز ۲۸ ژانویه در لندن برگزار شود، باقی مانده‌است.

از فهرست اول حامد کرزی، تنها هفت‌نفر از جمله حنیف اتمر وزیر کشور و عبدالرحیم ورداک، وزیر دفاع موفق به کسب رای اعتماد شدند، افرادی که در دوره اول ریاست‌جمهوری حامد کرزی هم در کابینه عضویت دارند. حسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان؛ که تنها زنی بود که در کابینه عضویت داشت؛ در میان کسانی قرار دارد که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند.

اسماعیل خان، وزیر انرژی افغانستان، از مبارزین دوران اشغال افغانستان از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق و از فرماندهان ضد طالبان هم یکی از سر‌شناس‌ترین افرادی بود که در دور اول رای‌گیری پارلمان موفق به کسب رای اعتماد نشد.

روز دوشنبه هفته گذشته حامد کرزی دستور لغو تعطیلات زمستانی شش هفته‌ای پارلمان را تا زمان کسب رای اعتماد از سوی پارلمان و تشکیل دولتش صادر کرد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای انتخابات پارلمانی امسال به اعمال اصلاحات در نهاد‌های انتخاباتی افغانستان بستگی دارد.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده ماه گذشته دستور اعزام ۳۰ هزار نیروی اضافی به افغانستان را با هدف شکست شورشیان و شبه‌نظامیان طالبان صادر کرد. کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی‌-‌ناتو‌- هم به دنبال تصمیم اوباما اعلام کردند که ۷ هزار نیروی اضافی به افغانستان اعزام خواهند کرد. اوباما اعلام کرده‌است که قصد دارد امنیت افغانستان را تا سال ۲۰۱۱ میلادی به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار نماید. این در حالی است که حامد کرزی به دنبال انتخابات ماه آگوست گذشته برای یک دوره دیگر به عنوان رییس‌جمهوری افغانستان انتخاب شد، این در شرایطی بود که بازرسان و ناظران انتخاباتی اعلام کردند، بیش از یک چهارم آرای دور اول انتخابات مخدوش و تقلبی است. دور دوم انتخابات نیز به دلیل کناره‌گیری عبدالله رقیب کرزی برگزار نشد.