گروه بین‌الملل- روز جمعه گزارش ناامیدکننده مشاغل نتوانست افزایش خوبی را که وال‌استریت در سال جدید داشته است متوقف کند. در بیشتر ساعات روز جمعه شاخص‌ها دچار نوسان شدند اما سرانجام روز را با افزایش به پایان رساندند زیرا سرمایه‌گذاران به گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر اینکه کارفرمایان در ماه دسامبر ۸۵،۰۰۰ شغل را کاهش داده‌اند، اهمیت ندادند. این میزان کاهش شغل بسیار بیشتر از ۸،۰۰۰ موردی بود که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند. اما خبری خوشایند از تاثیرات منفی این خبر ناامیدکننده کاست. گزارش اصلاح شده ماه نوامبر نشان داد برای نخستین‌بار طی دو سال گذشته تعداد افراد شاغل افزایش یافته است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز با ۱۱ واحد افزایش رکورد جدیدی را طی ۱۵ ماه گذشته ثبت کرد و شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰ نیز با افزایش روبه‌رو شد. همه شاخص‌های عمده طی هفته افزایش یافتند.

از میان رفتن فرصت‌های شغلی در ماه دسامبر ناراحت‌کننده بود زیرا بهبود مشاغل برای یک بهبود اقتصادی پایدار ضروری است. اما احتمالا وال‌استریت بر این حقیقت تمرکز کرد که پس از رکود اقتصادی افزایش در بازار کار اغلب پیشرفت در دیگر زمینه‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

ارقام اصلاح شده از ماه‌های اخیر نشان داد اقتصاد در ماه نوامبر ۴،۰۰۰ شغل ایجاد کرده است. دولت آمریکا همچنین گزارش داد نرخ بیکاری در ۱۰ درصد باقی مانده است. این امر این نگرانی را به وجود آورد که افراد بیکار یا مصرف‌کنندگان نگران خرج نخواهند کرد و این امر موجب خواهد شد شرکت‌ها سودی را که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند به دست نیاورند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۳/۱۱ واحد یا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۹/۱۰۶۱۸ واحد رسید. شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰، ۲۹/۳ واحد یا ۳/۰ درصد رشد کرد. این دو شاخص به بیشترین سطح خود از اول اکتبر سال ۲۰۰۸ رسیدند. شاخص نسدک کامپوزیت با ۱۲/۱۷ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش در رقم ۱۷/۲۳۱۷ واحد ثابت شد. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۵۹/۲ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۵۶/۶۴۴ واحد رسید.

طی هفته گذشته شاخص داوجونز ۸/۱ درصد، شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰، ۷/۲ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۱/۲ درصد افزایش یافت.

خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۳/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد افزایش یافت. شاخص میانگین نیکی ژاپن نیز ۱/۱ درصد رشد کرد.