حکم «مرگ» برای علی شیمیایی

گروه بین‌الملل- رفیعه هراتی: روز شنبه پسر عموی ناتنی صدام معروف به «علی شیمیایی» به دلیل جنایت علیه بشریت مجرم شناخته شد و به دلیل مشارکت در یکی از بدترین حملات به غیرنظامیان با استفاده گازهای سمی به مرگ محکوم شد. زمانی که قاضی دادگاه علی حسن المجید را به دلیل حمله به شهر کردنشین حلبچه در سال ۱۹۸۸ مجرم شناخت، خانواده‌های قربانیان که در دادگاه حضور داشتند شادمانی کردند.

المجید قبلا سه بار به دلیل فجایعی که در دوران حکومت صدام مرتکب شده بود به‌خصوص مبارزات دولت علیه شیعیان و کردها در دهه ۱۹۸۰ و دهه ۱۹۹۰ به مرگ محکوم شده بود. دیگر مقامات رژیم صدام به دلیل نقششان در این حملات به زندان محکوم شدند. سلطان هاشم وزیر دفاع سابق و مدیر سابق سازمان اطلاعات نظامی صابر عزیزی به ۱۵ سال زندان محکوم شدند. فرهان مطلق الجوبوری مقام ارشد سازمان اطلاعات نظامی نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شد. کشتار مردم حلبچه برای کردان عراق بسیار تلخ است. بسیاری از مردم حلبچه هنوز به لحاظ جسمانی از آثار گاز اعصاب و گاز خردل که در پایان جنگ ایران و عراق در این شهر رها شد رنج می‌برند.

برخی از بازماندگان حلبچه می‌گویند این ناعادلانه است که صدام به دلیل حمله به حلبچه محاکمه نشد. در حمله به حلبچه در حدود ۵۶۰۰ نفر کشته شدند. این حمله بزرگ‌ترین حمله با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به غیر نظامیان در طول تاریخ است. «علی شیمیایی» قبلا به دلیل نقشش در سرکوب نظامی کردها در عملیات الانفال در اواخر دهه ۱۹۸۰ به اعدام محکوم شده است.

در این عملیات صدها هزار کرد کشته شدند. حسن المجید همچنین در دسامبر سال ۲۰۰۸ به خاطر دست داشتن در سرکوب قیام شیعیان پس از جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و هم چنین دست داشتن در کشتار و آواره کردن شیعیان در سال ۱۹۹۹ به مرگ محکوم شد.