تلاش برای یافتن بازماندگان زلزله هاییتی

گروه بین‌الملل- در هفته جاری گستردگی زمین‌لرزه ویرانگر هاییتی روشن‌تر می‌شود. صلیب سرخ اعلام کرده است شمار کشته شدگان زلزله تاکنون به ۵۰،۰۰۰ تن رسیده است و بسیاری براین باورند که تعداد کل کشته شدگان ممکن است دوبرابر این رقم باشد. فقر شدید در این کشور حوزه کارائیب، از میان رفتن زیرساخت‌ها به همراه خشونت و ناامنی جست‌وجو برای یافتن بازماندگان را کند کرده است. قرار است حدود ۱۰،۰۰۰ سرباز آمریکایی به منظور حفظ نظم وارد هاییتی شوند. بدون تامین کمک پزشکی، غذا، آب و سرپناه شمار کشته‌ها به سرعت افزایش خواهد یافت. برخی برآوردها نشان می‌دهد۳ میلیون نفر به کمک نیاز خواهند داشت.

انتخاب سناتور در ماساچوست

روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه اولین سالگرد ریاست‌جمهوری باراک اوباما است. روز قبل از آن، رای‌دهندگان در ماساچوست فرصت خواهند داشت با انتخاب سناتوری برای پر کردن جای خالی سناتور فقید ادوارد کندی درمورد عملکرد اوباما قضاوت کنند. برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اسکات براون، کاندیدای جمهوری‌خواه برای تصاحب این کرسی دموکرات‌ها خوب عمل کرده است. ستاد انتخاباتی او توانایی‌های اسکات را در متوقف کردن برنامه اصلاح بخش بهداشت و درمان اوباما نشان داده است. روز جمعه ضرب‌الاجل خودخواسته اوباما برای بستن زندان گوانتانامو به پایان می‌رسد. بستن زندان گوانتانامو یکی از وعده‌های انتخاباتی اوباما بود.

انتشار ارقام سالانه بانک‌های آمریکا

اوباما همچنین با فصل پاداش در وال‌استریت روبه‌رو می‌شود. بسیاری از بانک‌های بزرگ آمریکا طی هفته جاری ارقام سالانه و میزان دستمزدها را منتشر و خود را برای موج ناسزا آماده می‌کنند. باراک اوباما بر توانایی خود برای محدود کردن بانکداران طماع حساب کرده است و به منظور پوشش دادن زیان مالیات دهندگان، وضع مالیات ویژه‌ای را بر موسسات مالی بزرگ تحت عنوان برنامه رهایی از دارایی‌های مشکل‌دار مطرح کرده است. قانون‌گذاران آمریکایی قرار است روز جمعه ۲۲ ژانویه درباره این طرح رای دهند. کمیته خدمات مالی نیز قرار است دادگاهی را برای بررسی بیشترین دستمزدها در صنعت مالی آمریکا تشکیل دهد.

تداوم دردسرهای حقوقی برلوسکونی

دردسرهای حقوقی سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا ادامه یافت. روز دوشنبه محاکمه مربوط به اتهام کلاهبرداری و تقلب حسابداری در خرید حق امتیاز تلویزیونی توسط شرکت رسانه‌ای برلوسکونی از سر گرفته شد. محاکمه دیگری نیز درمورد فساد در ۱۵ ژانویه ازسرگرفته شد. در این محاکمه برلوسکونی متهم است که به مشاور مالیاتی سابق خود رشوه داده است تا در مورد دو پرونده دادگاه دروغ بگوید. سال گذشته دادگاه قانون اساسی ایتالیا رای داد مصونیت قضایی برلوسکونی تا زمانی که او به عنوان نخست وزیر مشغول کار است مغایر با قانون اساسی است.