ورشکستگی بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی قاره آسیا

مدیرعامل «ژاپن ایرلاینز» در یک کنفرانس مطبوعاتی رسما ورشکستگی این شرکت را اعلام کرد-عکس:AFP

سقوط بورس‌های جهان به دنبال اعلام ورشکستگی ژاپن ایرلاینز ورشکستگی ژاپن‌ایرلاینز تایید شد

گروه بین‌الملل- دیروز سه‌شنبه، ورشکستگی ژاپن‌ایرلاینز، بزرگترین شرکت هواپیمایی قاره آسیا تایید شد و این شرکت برای مقابله با این بحران، درخواست حمایت مالی کرد.

این یکی از بزرگترین ورشکستگی‌ها در تاریخ ژاپن محسوب می‌شود. پیش از این نیز ژاپن‌ایرلاینز چهاربار توسط دولت از خطر ورشکستگی نجات داده شده بود. اما این بار ورشکستگی این شرکت مورد تایید قرار گرفت تا یک نوسازی اساسی در ساختار آن ایجاد شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپن، پیش‌بینی می‌شود با اعلام ورشکستگی شرکت ژاپن‌ایرلاینز، ۱۵۰۰۰ شغل از میان برود. به علاوه همه اعضای هیات‌مدیره تصمیم گرفتند استعفا دهند.

یک سازمان وابسته به دولت اعلام کرده است قصد دارد حدود ۳۰۰ میلیارد ین (۳/۳ میلیارد دلار) به ژاپن‌ایرلاینز کمک کند. دولت ژاپن می‌گوید با شروع نوسازی شرکت، پروازها به حال عادی بازخواهند گشت. سازماندهی مجدد شرکت هواپیمایی ژاپن‌ایرلاینز تحت نظارت شرکت دولتی ایی‌تی‌آی‌سی انجام خواهد شد. به علاوه ژاپن‌ایرلاینز اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ین و وامی بالغ بر ۷۳۰ میلیارد ین دریافت خواهد کرد.

ارزش سهام این شرکت هواپیمایی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و در مجموع بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار شده است. این میزان کمتر از قیمت یک هواپیمای جمبو‌جت است. بورس توکیو اعلام کرده است سهام این شرکت از روز ۲۰ فوریه عرضه نخواهد شد.

شرکت ژاپن‌ایرلاینز اعلام کرده است که به مانند سایر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان به‌خاطر کاهش تعداد مسافران طی دوران رکود اقتصادی جهان ضرر کرده است. این شرکت هم‌اکنون بالغ بر ۶/۲۵ میلیارد دلار بدهی دارد.

شکست سرمایه‌گذاران

کیوچی اوگاوا از شرکت سرمایه‌گذاری دایوا اس‌بی می‌گوید: «این خبر نشان می‌دهد اساسا هیچ شرکتی آنقدر بزرگ نیست که از ورشکستگی مصون بماند. جنرال موتورز آمریکا و ژاپن‌ایرلاینز هر دو در یک وضعیت قرار گرفته‌اند. آنچه این رویداد نشان داد این است که کشور از یک شرکت حمایت کامل به‌عمل نمی‌آورد و اکنون اجازه می‌دهد که شرکت‌های مشکل‌دار سقوط کنند.» بنا به گزارش بی‌بی‌سی، یک سوم نیروی کار شرکت ژاپن‌ایرلاینز در خطر از دست دادن مشاغل خود هستند. به‌رغم آنکه برنامه احیای شرکت توسط دولت به نحوی پیش‌بینی شده است تا پروازهای آن ادامه یابد، احتمال می‌رود سرمایه‌گذاران آن بخش اعظم پول‌های خود را از دست بدهند.

حمایت برای نجات

شرکت آمریکایی هواپیمایی دلتا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که از شرکت ژاپن‌ایرلاینز حمایت خواهد کرد. در عوض شرکت دلتا از ژاپن‌ایرلاینز خواسته است از اتحاد با شرکت وان‌ورلد الاینس دست بردارد و به شراکت با شرکت اسکای تیم که وابسته به دلتا است تن دهد. در بیانیه شرکت دلتا آمده است: «شرکت‌های دلتا و اسکای تیم به‌طور کامل از ژاپن‌ایرلاینز حمایت خواهند کرد و آماده هستند تا همکاری‌ها و حمایت مالی خود را به هر روش ممکن ارائه دهند. دلتا کاملا انتظار دارد که شرکت ژاپن‌ایرلاینز با حمایت سازمان دولتی ایی‌تی‌آی‌سی در نوسازی خود و بازگشت به جایگاه برتر به موفقیت برسد.»