در هاییتی دو نفر زنده از زیر آوار درآمدند

ماری کاریدا رومن ۸۴ ساله روی تخت بیمارستان

عکس: AFP

گروه بین‌الملل- یک زن مسن و یک مرد جوان پس از گذشت ۱۰ روز که در زیر آوار زلزله مخرب در پایتخت هاییتی دفن شده بودند، زنده پیدا شدند و نجات یافتند. در این رویداد که بیشتر به یک معجزه شبیه است، ماری کاریدا رومن ۸۴ ساله و پسر ۲۲ ساله‌ای که نامش معلوم نیست، در شرایطی زنده از زیر آوار درآمدند که نجات‌دهندگان از کاهش تلاش‌ها برای یافتن افراد زنده خبر می‌دادند و متعاقب آن دولت هاییتی رسما اعلام کرد که مرحله نجات در عملیات امدادی هاییتی به پایان رسیده است.

در زلزله سه‌شنبه دوهفته پیش در هاییتی که قدرت آن در مقیاس ریشتر ۰/۷ اعلام شد و از آن به عنوان بدترین فاجعه تاریخ قاره آمریکا یاد شد، تا کنون مرگ بیش از ۱۱۰،۰۰۰ نفر تایید شده است. هزاران نفر از بازماندگان این فاجعه که پس لرزه‌های شدید این زلزله را هم تجربه کردند، برای اسکان در اتوبوس‌های مستقر در خارج از شهر تقلا می‌کنند. کمک‌های جهانی برای رساندن مواد غذایی و پوشاک اگرچه زیاد بود اما به دلیل فقدان زیرساخت‌های مناسب با مشکل توزیع و تحویل به نیازمندان مواجه شده است. هنگام توزیع موادغذایی بازماندگان این فاجعه به سمت هلی‌کوپترهای توزیع‌کننده هجوم می‌برند و در نهایت بسیاری بدون غذا می‌مانند.

الیزابت بایرس، سخنگوی سازمان‌ملل گفته است که برخی از تیم‌های نجات که از کار سخت ۱۰ روزه خسته شده‌اند به وطن خود بازگشته‌اند و سایرین نیز «بیشتر و بیشتر بر ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان تمرکز کرده‌اند.» ساعاتی پس از این سخنان بایرس، دوستان و خانواده کاریدا رومن که یک روز قبل صدای گریه وی را شنیده بودند، موفق شدند بدن نحیف او را با دستان خود از زیر آوار، زنده نجات دهند. او اکنون در بیمارستان برای زنده ماندن با مرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ارنست بنجامین یکی از نیروهای داوطلب امدادرسان از نیویورک می‌گوید: «سعی دارم بفهمم که چگونه می‌توانم برای زنده ماندن به او کمک کنم. قفسه سینه او خرد شده است و کرم و حشرات سرتاسر وجودش را فرا گرفتند.» پسر این زن ۸۴ ساله که خود ۵۸ سال سن دارد و تکنسین است دیروز گفت: «من صدای او را روز گذشته حدود ساعت ۹ صبح شنیدم. دوستانی که در همسایگی ما بودند کمک کردند تا او را با دستان خالی در میان آوار جست‌وجو کنیم. اما ما او را امروز ساعت ۷ صبح یافتیم.»

از سویی دیگر گروهی دیگر از امدادرسانان پسر ۲۲ساله‌ای را از زیر آوار ساختمانی سه طبقه نجات دادند. وضعیت جسمانی او اکنون در بیمارستان تثبیت شده است. این دو نفر اولین افرادی هستند که پس از نجات دو کودک در روز چهارشنبه گذشته زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند.

وزیر کشور هاییتی روز جمعه مرگ ۱۱۱،۴۹۹ نفر را بر اثر این زلزله شدید تایید کرد. او افزود: بیش از ۱۹۳،۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند و بیش از ۶۰۹،۰۰۰ نفر در کمپ‌های موقت اسکان یافته‌اند. مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده با تاریخی خواندن این حادثه آن‌را مخرب‌ترین زلزله تاریخ در منطقه خواند. دیل گرنت زمین‌شناس این مرکز به خبرگزاری ای‌اف‌پی گفت: «این درست است که زلزله هاییتی مرگبارترین زلزله تاریخ در این منطقه از جهان بوده است.» کمک‌رسانی به بازماندگان همچنان ادامه دارد.