گروه بین‌‌الملل‌- تایید بن برنانکه برای تصدی ریاست فدرال رزرو - ‌بانک مرکزی ایالات‌متحده‌- برای دومین بار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، این در حالی است که روز جمعه، هری رید، رهبر اکثریت سنای ایالات‌متحده تاکید کرد که از دومین دور ریاست برنانکه حمایت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، تردید‌ها در مورد ادامه ریاست برنانکه بر فدرال رزرو پس از آن شدت گرفت که دو سناتور دموکرات روز جمعه با استناد به نگرانی‌های موجود در مورد اقتصاد که یکی از وعده‌های کلیدی مبارزات انتخاباتی باراک اوباما بود، اعلام کردند که با ریاست برنانکه مخالفت خواهند کرد. این در شرایطی است که شمار دیگری از سناتور‌ها هم تاکید کردند که علیه انتصاب دوباره برنانکه رای خواهند داد.

همزمان با بی‌نظمی بازار کار در ایالات‌متحده و خشم رای‌دهندگان از وال استریت، آن دسته از اعضای کنگره که قرار است در ماه نوامبر آینده در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کنند، سخت‌گیری‌‌ها و انتقادات خود را از بانک مرکزی آمریکا افزایش داده‌اند. همزمان، سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنای ایالات‌متحده اواخر روز جمعه حمایت مشروط خود را از برنانکه؛ که دوره کنونی ریاست او بر فدرال رزرو ۳۱ ژانویه به پایان می‌رسد، اعلام کرد.

رید در این بیانیه آورده است: «‌در حالی‌که من به ادامه ریاست برنانکه رای می‌دهم اما حمایت من از او بی‌قید و شرط نیست.» در ادامه این بیانیه آمده: «‌سنا همچنان خواستار نتایج شفاف و مسوولانه برای مردمی است که ما آنها را نمایندگی می‌کنیم.» افراد نزدیک به دموکرات‌ها می‌گویند که رای‌گیری در هفته آینده انجام می‌شود، اما با این وجود روز دقیقی برای انجام این رای‌گیری مشخص نشده است.

یک فرد دیگر نزدیک به دموکرات‌ها هم با اشاره به نامشخص بودن سرنوشت برنانکه گفت: «‌من باور دارم که برنانکه رای اعتماد کسب خواهد کرد اما نتایج آرا بسیار نزدیک به هم خواهد بود.» این در شرایطی است که منتقدان معتقدند فدرال‌رزرو در جلوگیری از بحران مالی که پس از رکود بزرگ بی‌سابقه بوده، ناکام مانده‌ و به نحوی با رکود مبارزه کرده‌اند که به نفع بخش مالی آن هم به هزینه شهروندان عادی بوده‌است. سناتور باربارا باکسر و سناتور راس فینگولد شمار کسانی را که در میان اکثریت دموکرات سنا تصمیم گرفته‌اند به برنانکه رای منفی دهند به عدد چهار رساند، در حالی‌که بسیاری دیگر گفتند که هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اند.