گروه بین‌الملل- طی هفته گذشته وال‌استریت با بدترین شکست خود در بیش از ۱۰ ماه گذشته روبه‌رو شد زیرا سرمایه‌گذاران براین باور بودند که اخباراقتصادی هرچه باشند ناخوشایند خواهند بود.

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای چهارمین روز طی پنج روز معاملاتی کاهش یافت. این شاخص ۲۱۶ واحد یا ۱/۲ درصد سقوط کرد. از روز چهارشنبه تا روز جمعه شاخص داوجونز ۵۵۲ واحد یا ۲/۵ درصد افت کرده است. همه شاخص‌های عمده روز جمعه با کاهش بیش از ۲ درصدی روبه‌رو شدند. سرمایه‌گذاران همچنان درمورد طرح اوباما برای محدود کردن بانک‌های بزرگ نگران بودند. آنها به این نتیجه رسیدند که گزارش‌های خوب درآمدی به اندازه کافی خوب نبوده‌اند. سرمایه‌گذارن از مخالفت‌های فزاینده با انتصاب مجدد برنانکه به عنوان رییس فدرال رزرو آمریکا نگران شدند و همچنین نگران بودند که افت احتمالی اقتصادی در چین ممکن است گسترش یابد.

بازارسهام بدترین عملکرد را از آغاز بهبود در ماه مارس گذشته تاکنون داشت. شاخص داوجونز برای نخستین‌بار از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون برای پنج روز متوالی کاهش سه رقمی داشته است. اوباما روز پنجشنبه وال‌استریت را نگران کرد چراکه از کنگره خواست میزان بزرگ شدن بانک‌ها را محدود کند و به برخی معاملات پرخطر که موسسات مالی بزرگ به منظور افزایش سود انجام می‌دهد پایان دهد. مشخص نیست این تغییرات کی اجرا خواهد شد اما سرمایه‌گذاران به فروش سهام روی آورده‌اند.

گزارش‌های درآمدی نتوانستند انتظارات بالای سرمایه‌گذاران را برآورده کنند. ارزش سهام بخش تکنولوژی بیشترین کاهش را در روز جمعه داشت زیرا درآمد شرکت گوگل در فصل چهارم مطابق با پیش‌بینی‌ها نبود و یکی از تحلیل‌گران موسسه مالی سیتی گروپ رتبه‌بندی خود را برای ارزش سهام هفت تولیدکننده تراشه کاهش داد.

بازارسهام فوق‌العاده نسبت به شرکت‌های تکنولوژی حساس است زیرا این شرکت‌ها به عنوان معیاری از بازگشت اقتصاد به سلامت یا افت در نظر گرفته می‌شوند. اما هر بخشی از گزارش‌های درآمدی این شرکت‌ها این پتانسیل را دارد که روند بازار را معکوس کند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۰/۲۱۶ واحد یا ۱/۲ درصد سقوط کرد و به ۹۸/۱۰۱۷۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۲/۲۴ واحد یا ۲/۲ درصد کاهش یافت و به ۷۶/۱۰۹۱ واحد رسید. این شاخص طی سه روز ۱/۵ درصد سقوط کرد که این بدترین کاهش از مارس ۲۰۰۹ تاکنون بود. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۱/۶۰ واحد یا ۷/۲ درصد افت کرد و به ۲۹/۲۲۰۵ واحد رسید. طی هفته گذشته شاخص داوجونز ۱/۴ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹/۳ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۶/۳ درصد سقوط کرد.