گروه بین‌الملل- باراک اوباما در تلاش است به رای‌دهندگان اطمینان دهد که در ایجاد شغل مصمم است در عین حال که دولت وی می‌کوشد از طراح برنامه نامحبوب نجات بانک‌ها که ممکن است به جلوگیری از فروپاشی مالی کمک کرده باشد حمایت کند. تلاش‌های اقتصادی اوباما پس از آن تشدید شد که در انتخابات ماساچوست اسکات براون از حزب جمهوری‌خواه کرسی دموکرات‌ها در سنا را که بیش از نیم قرن در اختیار این حزب بود به خود اختصاص داد. این امر نشان‌دهنده نگرانی رای‌دهندگان بود. پیروزی براون در این انتخابات موجب شد جمهوری‌خواهان در سنا ۴۱ حق رای به دست آورند و اکثریت مطلق از دموکرات‌ها گرفته شود و برنامه‌های اوباما مورد تهدید قرار گیرد.

دولت اوباما همچنین تلاش می‌کند حمایت روبه افول از رییس فدرال رزرو بن برنانکه را تقویت کند. برنانکه قرار است برای یک دوره چهارساله دیگر به عنوان رییس فدرال رزرو انتخاب شود. اوباما که با شرایط سیاسی دلهره‌آوری روبه‌رو است خطاب به مردم گفت: بیشتر از هر زمان دیگر مصمم است به اقتصاد کمک نماید و برنامه‌هایش را دنبال کند. اوباما روز جمعه در اوهایو گفت: «قرار نیست در هر دور برنده باشم. مبارزه‌های بیشتری در روزهای پیش‌رو وجود خواهد داشت.»

اوباما به مخاطبانش در کالج لورین کانتی کامیونیتی اظهار کرد: «بدترین شرایط این توفان اقتصادی به پایان رسیده است. اما خانواده‌هایی همچون خانواده‌های شما و جوامعی مثل الیریا همچنان از مشکلات به جا مانده از این توفان اقتصادی رنج می‌برند.» وی گفت لایحه جدید هزینه محرک اقتصادی که در کنگره شکل می‌گیرد باید برای کسب‌وکارهای کوچکی باشد که اشتغالزایی و کسانی را که بهره‌وری انرژی را در خانه‌هایشان افزایش می‌دهند مشمول معافیت مالیاتی کند.

اوباما از اقدامات دولت برای نجات موسسات مالی و شرکت‌های خودروسازی دفاع کرد و آن را اقدامی ضروری نامید. او همچنین حملات اخیرش را به بانکداران و میزان پاداش‌آنها افزایش داد و از طرح وضع مالیات بر بانک‌های بزرگ به منظور جبران هزینه‌های نجات و محدود کردن اندازه و فعالیت آنها دفاع کرد.

اوباما که به تازگی سال اول ریاست‌جمهوری خود را به پایان رسانده است روز چهارشنبه در نطق سالانه برای مردم سخنرانی خواهد کرد. اما این سخنرانی پس از یکی از بدترین هفته‌ها برای کاخ سفید ایراد خواهد شد. تصاحب کرسی ادوارد کندی فقید در سنا توسط براون جمهوری‌خواه برای دموکرات‌ها به قیمت از دست دادن اکثریت مطلق ۶۰ رای تمام شد. این امر بدین معنا است که جمهوری‌خواهان قادر خواهند بود جلوی قانون‌گذاری‌ها را بگیرند یا روند آن را کند کنند.