فارس- صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، بحران مالی و اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰ در کشورهای در حال توسعه و نوظهور خیلی سریع‌تر از کشورهای توسعه یافته پایان خواهد یافت. بلومبرگ اعلام کرد، صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان افزود، روند رشد و رونق اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰ در کشورهای توسعه یافته همچنان کند و کم خواهد بود. رشد اقتصادی جهان امسال به ۴ درصد خواهد رسید و رشد اقتصادی اکثر کشورهای توسعه‌یافته همچنان در حد پایینی خواهد بود.

این در حالی است که رشد و رونق اقتصادی کشورهای در حال توسعه و نوظهور به لطف افزایش تقاضای داخلی، رشد چشمگیری خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، کشورهای در حال توسعه و نوظهور آسیا بیشترین و مهمترین نقش را در افزایش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰ خواهند داشت و با بیشترین رشد و رونق روبه‌رو خواهند شد و این در حالی است که اقتصادهای اروپایی در مناطق مرکزی و شرقی اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع پس از کشورهای آسیایی قرار خواهند داشت.

افزایش قیمت جهانی کالاها تاثیر مثبتی بر افزایش رشد اقتصادی تولید‌کنندگان در سال ۲۰۱۰ خواهد داشت. اکثر کشورهای آفریقایی که طی سال ۲۰۰۹ با رشد و رونق نسبی روبه‌رو شدند، امسال با افزایش چشمگیر رشد اقتصادی روبه‌رو خواهند شد.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزود، قوی بودن ساختارهای اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی و مالی موجب شده تا کشورهای در حال توسعه و نوظهور مقاومت بیشتری در برابر شوک‌های خارجی و خروج ناگهانی سرمایه داشته باشند.

بازار پول و سرمایه در اکثر کشورهای در حال توسعه به ثبات نسبی رسیده و بحران کمبود اعتبارات بانکی تا حد زیادی تعدیل شده است. بانک‌ها در کشورهای در حال توسعه وابستگی کمتری به منابع مالی بانک مرکزی دارند.