انتخابات پارلمانی بریتانیا؛ 16 اردیبهشت

عکس: Gettyimages

اعضای پارلمان انگلیس در مقابل خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ

براون و ملکه انگلیس با موضوع انحلال پارلمان دیدار کردند احسان ابطحی

‌گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که انتخابات سراسری این کشور روز ششم ماه مه -‌ ۱۶ اردیبهشت- برگزار خواهد شد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، براون این سخنان را در جمع اعضای کابینه‌اش اعلام کرد. او تاکید کرد که پیشینه‌ یک زندگی معمولی دارد و به سختی برای خانواده‌هایی که در‌آمد‌های کمی دارند، تلاش ‌می‌کند. او همچنین دیروز با ملکه بریتانیا دیدار کرد و از او خواست تا مطابق قوانین معمول کشور پارلمان را منحل کند تا شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود.

در همین حال دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا گفت که این حزب «‌ایده‌هایی بزرگ» برای کشور دارد. این در شرایطی بود که نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات گفت که حزبش خواستار ایجاد «‌تغییرات واقعی» است.

به گفته کارشناسان مسائل بریتانیا موضوع اقتصاد، مالیات و خدمات عمومی مسائل اصلی انتخابات آینده پارلمانی این کشور خواهند بود.

مناظره‌های تلویزیونی

مبارزات انتخاباتی بریتانیا این‌بار بیش از هر زمان دیگری شکلی تصویری به خود خواهد گرفت و برای اولین بار میان رهبران سه حزب اصلی مناظره‌های تلویزیونی انجام خواهد شد. همچنین برای اولین بار خواهد بود که گوردون براون، دیوید کامرون و نیک کلگ حزب خود را برای شرکت در انتخابات رهبری می‌کنند در حالی که هیچکدام از این سه نفر در انتخابات گذشته پارلمانی در سال ۲۰۰۵ میلادی رهبر حزبشان نبوده‌اند.

همانطور که انتظار می‌رفت براون در سخنانی گفت: «‌مردم به شدت مبارزه کردند تا بریتانیا را در مسیر ترمیم اقتصادی قرار دهند و شرایطی را فراهم کنند تا کشور از مسیر رکود بازگردد.»

براون همچنین قرار است «‌سه چالش بزرگ» که بریتانیا با آن مواجه است را مورد تاکید قرار دهد. چالش‌هایی که عبارتند از؛ اطمینان از مسیر درست کشور برای بازسازی، محافظت از ارائه خدمات مهم همزمان با نصف کردن کسری بودجه و همچنین نوسازی سیاسی در بریتانیا.

همزمان با سخنان براون، دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا طی سخنانی تاکید کرد که اعضای حزبش برای کسانی که نادیده گرفته شده‌اند، مبارزه خواهد کرد. او در این سخنرانی گفت: «‌ما این انتخابات را محلی برای مبارزه با کسانی که نادیده گرفته‌شدند قرار خواهیم داد-‌جوانان، سالخوردگان، ثروتمندان، فقرا، سیاهان، سفیدان، همجنس‌گرا‌ها و افراد عادی.»

او ادامه داد: «‌آنها تجارت را به راه می‌اندازند، کارخانه‌ها را می‌چرخانند، فرزندان ما را آموزش می‌دهند، خیابان‌ها را تمیز می‌کنند، برای ما غذا تهیه می‌کنند، ما را سلامت نگه می‌دارند و امنیت ما را حفظ می‌کنند. آنها به شدت کار می‌کنند، مالیات پرداخت می‌کنند و از قانون تبعیت می‌کنند.»

حمله به عراق

در همین حال، نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات، طی سخنانی در جمع اعضای حزبش از آغازی بر پایان گوردون براون سخن گفت و تاکید کرد که او به طور مستقیم مسوول اشتباهات بزرگی است که در ۱۳ سال اخیر رخ داده‌است. او مسائل مهمی از جمله ورشکستگی بانک‌ها، حمله غیر‌قانونی به عراق و فساد و زوال سیاست در بریتانیا را مورد تاکید قرار داد و ادعا کرد که بریتانیا در طول دوران حکومت ۱۳ ساله حزب کارگر بر این کشور وضعیت بدتری پیدا کرده‌است.

این در شرایطی است که قرار است همه اعضای کنونی حزب کارگر بریتانیا مبارزات انتخاباتی خود را به سرعت آغاز کنند و همچنین کابینه سایه هم تلاش خواهد کرد تا بتواند در سرتاسر بریتانیا آرای رای‌دهندگان را به سوی خود جلب کند.

دیوید کامرون، دیروز صبح طی سخنانی گفت که برای رای‌دهندگان توضیح خواهد داد که آن‌ها با انتخابی بزرگ رو‌به‌رو هستند و این تنها محافظه‌کاران هستند که انرژی، توان رهبری و ارزش‌های لازم برای انجام کار‌ها در کشور را در اختیار دارند.

تغییرات واقعی

در همین حال، کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات، به خبرنگاران گفت که انتخابات آینده «رقابت میان دو اسب» و میان دو حزب بزرگ نیست و مردم برای دولتی متفاوت فریاد می‌کشند. او اضافه کرد: «‌‌همه شرط‌بندی‌ها مردود است.»

رهبر حزب لیبرال دموکرات اضافه کرد: «‌من حقیقتا مشتاقانه به دنبال این هستم که وضعیت را برای ایجاد تغییرات حقیقی و فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای مردم فراهم کنم.»

اما براون در مصاحبه‌ای با روزنامه دیلی‌میرور از مردم خواست تا بار دیگر به او رای داده و اجازه دهند تا کار‌های نیمه تمامش را پایان دهد.

نخست‌وزیر بریتانیا در این مصاحبه گفت: «‌‌انتخابات آینده، انتخاباتی بر سر موضوعی کوچک نیست و انتخابی بزرگ است. ما اخیرا توانستیم تا بریتانیا را از رکود خارج کنیم... آیا باید اکنون از این مسیر خارج شویم؟»

نتیجه غیرقابل پیش بینی

انتخابات دوره پیشین پارلمانی بریتانیا در ماه مه سال ۲۰۰۵ برگزار شد و پارلمان رسما در ماه ژوئن همان سال دوره جدید خود را آغاز کرد و به این ترتیب، عمر این پارلمان حداکثر تا ماه ژوئن سال جاری به پایان می‌رسد و برگزاری انتخابات جدید الزامی است. در انتخابات سال ۲۰۰۵، حزب کارگر ۳۵۶ کرسی، حزب محافظه کار ۱۹۸ کرسی و حزب لیبرال دموکرات ۶۲ کرسی و احزاب کوچک‌تر، بقیه کرسی‌های پارلمانی را نصیب خود کردند.

حزب کارگر از سال ۱۹۹۷ تا‌کنون با در دست داشتن اکثریت کرسی‌های مجلس عوام، دولت را در اختیار داشته اما به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود رقابت در انتخابات کنونی فشرده تر باشد و حتی احتمال اینکه هیچ‌یک از احزاب نتوانند اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورد مطرح شده‌است هر چند به گفته برخی از کارشناسان پیش‌بینی نتیجه این انتخابات دشوار است.

در چنین شرایطی، تشکیل دولت ائتلافی یا دولت اقلیت با حمایت برخی از احزاب کوچکتر مطرح می‌شود که در تاریخ سیاسی بریتانیا وضعیتی غیرمتعارف است و در گذشته، معمولا به انحلال سریع پارلمان و برگزاری انتخابات جدید منجر شده است. گوردون براون، نخست وزیر ۵۹ ساله بریتانیا، از آغاز زمامداری حزب کارگر در سال ۱۹۹۷ از اعضای بلند‌پایه کابینه بود و در کابینه تونی بلر، سمت وزارت خزانه‌داری (دارایی) را برعهده داشت. با کناره گیری بلر در سال ۲۰۰۷، اعضای حزب حاکم کارگر براون را به رهبری حزب و در نتیجه، رهبری فراکسیون اکثریت در مجلس عوام انتخاب کردند و به این ترتیب، او به سمت نخست‌وزیری دست یافت.

از لحاظ تاثیرگذاری بر افکار عمومی، گفته می‌شود که مهمترین واقعه دوره زمامداری براون رکود شدید در اقتصاد جهانی دو سال پیش بود که بر اقتصاد بریتانیا نیز تاثیر گذاشت و پس از یک دوره ده ساله رونق و رشد چشمگیر، باعث توقف رشد و افزایش سطح بیکاری شده است.

به همین دلیل، اظهارات رهبران حزبی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی مهم‌ترین موضوع را در مبارزات انتخاباتی تشکیل خواهد داد و هر یک از احزاب سیاسی، به خصوص سه حزب اصلی، راه‌حل مشکلات کنونی را محور اصلی برنامه‌های انتخاباتی خود قرار خواهند داد.

انتظار می‌رود که رقابت اصلی در این انتخابات بین حزب کارگر، به رهبری گوردون براون، و حزب محافظه کار، به رهبری دیوید کامرون، انجام شود و حزب لیبرال دموکرات، به رهبری نیک کلگ نیز بازهم به عنوان سومین حزب بزرگ، شماری از کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد. در عین حال، با توجه به تغییری که نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر در میزان حمایت از احزاب مختلف نشان داده‌اند، نتیجه این انتخابات چندان قابل پیش‌بینی به نظر نمی رسد به خصوص اینکه تحولات چند هفته آینده و میزان مشارکت رای‌دهندگان نیز می‌تواند پیش‌بینی‌های انجام شده را دگرگون سازد.

این در حالی است که بر‌اساس نظر‌سنجی موسسه ICM که برای روزنامه گاردین انجام شد حزب محافظه‌کار در انتخابات آینده ۳۷‌درصد آرا به دست خواهد آورد، در حالی که حزب کارگر ۳۳ درصد و حزب لیبرال دموکرات ۲۱درصد آرا به دست خواهند آورند. اما نظر‌سنجی یوگو که در نشریه سان منتشر شد و همچنین نظر‌سنجی دیگری که در روزنامه دیلی اکسپرس به چاپ رسید نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار با اختلافی ۱۰ درصدی از حزب کارگر پیش است. براساس نظرسنجی نشریه سان حزب محافظه‌کار ۴۱ درصد، حزب کارگر ۳۱ درصد و حزب لیبرال دموکرات ۱۸ درصد آرا را به دست خواهند آورد. اگر این نظر‌سنجی درست باشد حزب محافظه‌کار اکثریت لازم برای تشکیل کابینه را در اختیار خواهد داشت.