گروه بین‌الملل- پک نام جی، مبتکر برنامه افزایش ارزش پول رایج کره شمالی در ماه دسامبر گذشته بود که سبب شد ارزش بسیاری از اندوخته‌های نقدی مردم کاهش فاحشی پیدا کند. پک نام جی، در تاریخ دوازدهم مارس به جرم خیانت در استادیوم ورزشی پیونگ یانگ، اعدام شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این اعدام‌ها در حضور اعضای حزب حاکم کارگران کره شمالی و مقامات بازرگانی کشور صورت گرفته است. اگر چه از مدتی پیش شایعاتی درباره اعدام پک نام جی، شنیده می‌شد این اولین بار است که تاریخ و محل اعدام وی اعلام شده است. بر اساس برنامه پیشنهادی پک نام جی، میزان تعویض اسکناس‌های قدیم با اسکناس‌های جدید نیز محدود شده بود.

تصمیم افزایش ارزش پول کره شمالی بخشی از تلاش‌ها برای مبارزه با نرخ تورم فزاینده و تحکیم کنترل دولت بر اقتصاد کشور بود. این تصمیم به ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور منجر شد و بازارها به دلیل مشکل تغییر قیمت‌ها چند روز تعطیل شدند. مقامات متعاقبا اعلام کردند کنترل دولت بر بازارها و فعالیت‌های خصوصی را کاهش می‌دهند.

در کره شمالی اعدام مقامات مسوول به دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه، اقدام بی‌سابقه‌ای نیست. در دهه ۱۹۹۰ به دنبال یک قحطی گسترده، یک مقام بلند پایه وزارت کشاورزی این کشور در انظار عمومی اعدام شد. کره شمالی با کمبود فاحش مواد غذایی روبه‌روست و پس از قحطی شدید در دهه ۱۹۹۰ که به مرگ حدود دو میلیون نفر منجر شد، همواره با کمبود مواد غذایی مواجه بوده و به کمک‌های غذایی خارجی کاملا وابسته است.