گروه بین‌الملل- همزمان با کاهش ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین حد طی ۴ سال اخیر دیروز قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۷۰ دلار سقوط کرد. سرمایه‌گذاران از این نگرانند که اقتصاد اروپا به‌خاطر بحران بدهی‌ها و راهکارهای ریاضتی کشورهای اروپایی دچار فروپاشی شود.

در معاملات دیروز بورس نیویورک، قیمت هر بشکه نفت خام برای تحویل در ماه ژوئن به ۹۷/۶۹ دلار رسید. در روز جمعه ارزش هر بشکه نفت برای تحویل در ماه ژوئن با ۷۹/۲ دلار کاهش یعنی با حدود ۴ درصد افت، به ۶۱/۷۱ دلار رسیده بود. با افزایش ارزش دلار در برابر یورو و افت یورو به پایین‌ترین رکورد ۴ ساله قیمت نفت خام به ۸۲/۶۹ دلار رسید که این پایین‌ترین قیمت از روز پنجم فوریه سال جاری تا کنون بود. در آن تاریخ قیمت هر بشکه نفت خام به ۵۹/۶۹ دلار رسیده بود.

به دلیل آنکه نفت به دلار معامله می‌شود، با افزایش ارزش دلار برای سرمایه‌گذاران دارنده ارزهای دیگر گران می‌شود. در سایر معاملات ماه ژوئن در بورس نیویورک، قیمت نفت کوره به هر گالن ۰۳۹۳/۲ دلار کاهش یافت.

قیمت بنزین نیز به ۰۹۳۱/۲ دلار در هر گالن، کاهش یافت. قیمت گاز طبیعی در حد ۳۱۳/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب ثابت ماند. در لندن هر بشکه نفت خام برنت، ۸۵/۷۶ دلار معامله شد.