افزایش رشد اقتصادی جهان

گروه بین‌الملل‌-‌ صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را از نرخ رشد اقتصادی جهان اصلاح کرد و آن را افزایش داد. این صندوق پیش از این پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی جهان ۲/۴ درصد خواهد بود اما اکنون این پیش‌بینی را تغییر داده‌ و اعلام کرده است که این رشد به ۶/۴ درصد خواهد رسید. به گزارش سایت بیزینس اینسایدر، رشد اقتصادی حتی در سال ۲۰۱۱ هم حدود ۳/۴ درصدخواهد بود که می‌تواند برای بازارهای بسیار آشفته و نگران مالی خبر بسیار خوشایندی باشد. رشد چهار درصدی برای اقتصاد جهان مطابق با آمار‌ها رشد مناسبی به شمار می‌آید.

این در شرایطی است که نرخ رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته خواهد بود و مانند گذشته اختلاف رشد اقتصادی میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه بسیار زیاد است. در حالی که انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۵/۳ درصد، در منطقه اقتصادی یورو یک درصد و در ژاپن نزدیک به ۵/۲ درصد باشد، اما این رشد در کشورهای در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور حدود ۷۵/۶ درصد پیش بینی شده است.

با این حال پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایالات‌متحده چندان هم بد نیست. حتی در سال ۲۰۱۱، این صندوق پیش‌بینی کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده معادل ۹/۲ درصد خواهد بود. در مجموع انتظار می‌رود ایالات‌متحده با وجود اینکه نرخ بیکاری در این کشور میزان بالایی دارد و بدهی‌های عمومی هم باعث نگرانی‌های فزاینده است، اما از نظر اقتصادی عملکرد بهتری از دیگر کشورهای توسعه یافته داشته باشد.

البته پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول از رشد ناخالص داخلی کشورهای مختلف می‌تواند اشتباه باشد، اما اگر پیش‌بینی‌های آنها درست از آب در آید، نشان می‌دهد که دنیا به آخر نرسیده است. این همه در حالی است که پیش از این عملکرد بازار‌های مالی باعث شده ‌بود که سرمایه‌گذاران به چنین باوری برسند.

اکنون و بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی، ریسک اصلی برای اقتصاد جهانی این است که آشفتگی در بازار‌های مالی ممکن است تاثیر روانی و غیر‌مستقیم بر اقتصاد واقعی داشته باشد و فعالیت‌های اقتصادی حقیقی را متوقف و یا حرکت آن را کند کند. در غیر این صورت به نظر می‌رسد که گزارش‌های اخیر در مورد آشفتگی بازار‌های مالی دچار زیاده‌روی شده‌اند و گزارش‌ها دقیق نیستند. در بخش دیگری از گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است: «به نظر می‌رسد که انتقال رشد اقتصادی سریع، از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه و همچنین انتقال سرمایه از کشورهای پیشرفته به اقتصاد‌های نو‌ظهور موقتی است. اما این سناریو می‌تواند چهره دیگری هم داشته باشد: شرایط رو به زوال بازار‌های مالی می‌تواند تاثیر غیرمستقیم بر کانال‌های تجاری و مالی داشته باشند.»با این همه آنچه که بازارهای سهام ایالات‌متحده حتی در بدترین شرایط نشان داده‌اند، این است که بازارهای مالی نیاز به اقتصاد قوی یا حتی اقتصاد‌های خوب ندارند. آنها تنها به این نیاز دارند که از یک فاجعه جلوگیری شود. اگر تنها دو سوم پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی درست باشد، حرکت اقتصاد جهانی رو به جلو خواهد بود، حتی اگر این حرکت به کندی انجام شود.