آمریکایی‌ها هنوز بوش را مقصر می‌دانند

عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل‌-‌ دموکرات‌های آمریکایی که اکنون با رای‌دهندگانی مواجه هستند که از مسایل اقتصادی و دیگر مشکلات جامعه آمریکا خشمگین و ناراضی هستند، همچنان یک سرمایه بزرگ سیاسی دارند: جورج دبلیو بوش. نتایج یک نظر‌سنجی ملی که بین روزهای نهم تا دوازدهم ژوییه - هجدهم تا بیست‌ویکم تیرماه- توسط بلومبرگ انجام شد، نشان می‌دهد که مردم ایالات‌متحده بیش از آنکه باراک اوباما، رییس‌جمهوری کنونی این کشور را مقصر مشکلاتی همچون کسری بودجه، بیکاری و مهاجرت غیر‌قانونی بدانند، جورج بوش، رییس‌جمهوری پیشین و جمهوری‌خواه این کشور را مقصر این معضلات قلمداد می‌کنند.

اما شگفت‌انگیز‌تر از همه اینکه ۶۰ درصد مردم آمریکا بوش را مسوول اصلی وضعیت فعلی افغانستان می‌دانند و تنها ۱۰ درصد گفته‌اند که اوباما مقصر وضع کنونی در این کشور است. این در حالی است که اوباما پس از ورود به کاخ سفید و به دست گرفتن زمام امور در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۰۸ - اول بهمن سال ۱۳۸۷- دستور اعزام ۵۱ هزار نیروی بیشتر به افغانستان را صادر کرد. این تعداد دو برابر بیشتر از تعداد نیروهایی است که در زمان جورج بوش به افغانستان اعزام شد.

زمانی که اوباما به طور رسمی رییس‌جمهوری ایالات‌متحده شد، ۵۶۸ نفر از سربازان آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شده‌بودند، اما بر اساس آمار وزارت دفاع ایالات‌متحده-‌پنتاگون- که روز جمعه منتشر شد تعداد قربانیان نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۱۰۸۶ نفر افزایش یافته است. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین وعده داده‌است که نیروهای آمریکایی را از ژوییه سال ۲۰۱۱ و متناسب با وضعیت میدانی جنگ افغانستان از این کشور خارج خواهد کرد.

جی. آن سلزر، رییس سلزر اند کو که یک مرکز مطالعاتی است و مقر آن در شهر دی‌موین در ایالت آیوا قرار دارد در این‌باره می‌گوید: «مردم ایالات‌متحده از دوران بوش به عنوان دورانی آشوب‌زده و پر هرج و مرج یاد می‌کنند که با جنگ‌های پرهزینه و کسری بودجه سر‌سام‌آور همراه بود.»

هنگامی که از پرسش‌شوندگان این سوال پرسیده شد که نحوه مدیریت توفان کاترینا در دوران بوش را با مدیریت اوباما در بحران نشت نفت در خلیج مکزیک مقایسه کنند، ۵۱ درصد گفتند که مدیریت بوش بدتر از مدیریت اوباما بود، در حالی که ۳۵ درصد بر این باور بودند که مدیریت اوباما بدتر از مدیریت بوش در قبال این بحران‌ها بوده‌است.

این همه در شرایطی است که دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر کنگره ایالات‌متحده که می‌تواند ترکیب مجلس نمایندگان و سنای این کشور را دستخوش تغییراتی کنند با فضایی دشوار رو‌به‌رو هستند. آنها همواره بر این نکته تاکید می‌کنند با مشکلاتی رو‌به‌رو هستند که ۱۸ ماه پیش و از دولت پیشین ایالات‌متحده به آنها به ارث رسیده‌است.

پیش از این اوباما در هشتم ماه ژوییه ‌-‌۱۷ تیر- و در مراسم جمع‌آوری پول برای ستاد تبلیغاتی هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا در ایالت نوادا به شدت از عملکرد دوران ریاست‌جمهوری بوش انتقاد کرده بود.