گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت دچار کاهش شدند، زیرا درآمد بانک‌ها در فصل دوم کمتر از حد انتظارات بود و یک نظرسنجی جدید نشان داد مصرف‌کنندگان نسبت به اوضاع اقتصادی بدبین‌تر می‌شوند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۶۱ واحد سقوط کرد و همه شاخص‌های عمده بیش از ۵/۲ درصد افت کردند. در ابتدای معاملات و پس از آن که موسسه مالی سیتی‌گروپ و بانک آمریکا گزارش‌های درآمدی خود را منتشر کردند شاخص‌ها با کاهش روبه‌رو شدند. این دو بانک به دلیل کاهش زیان وام‌های معوقه درآمدی بیشتری را گزارش دادند، اما به علت کاهش بازارسهام در بهار امسال سود سهام کمتری را ثبت کردند. کاهش سود سهام تردیدها را افزایش داد مبنی بر این که اگر تجارت طبق قوانین جدید فدرال محدود شود، بانک‌ها چگونه سود خواهند کرد.

پس از آن که نظر سنجی دانشگاه میشیگان نشان داد بدبینی مصرف‌کنندگان درحال افزایش است، شاخص‌ها بیشتر دچار کاهش شدند. شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان از ۷۶ واحد به ۵/۶۶ واحد در اوایل ماه جولای کاهش یافت. این کاهش بیشتر از حد انتظارات بود.

اسکات مارکویلر کارشناس ارشد بازار از مرکز مشاوره ولز فارگو می‌گوید: «کاهش غیرمنتظره شاخص اعتماد مصرف‌کننده مردم را نگران می‌کند و این نگرانی را افزایش می‌دهد که رشد اقتصادی به سرعت کند می‌شود.» وی خاطرنشان می‌کند شاخص‌ها به تازگی از افزایش هفت روز متوالی سود بردند که این امر آنها را نسبت به یک کاهش بزرگ آسیب‌پذیر کرد و حجم اندک معاملات نیز این کاهش‌ را تشدید کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۱/۲۶۱ واحد یا ۵/۲ درصد سقوط کرد و به ۹۰/۱۰۰۹۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۰/۳۱ واحد یا ۹/۲ درصد کاهش یافت و به ۸۸/۱۰۶۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۰۳/۷۰ واحد یا ۱/۳ درصد افت کرد و به ۰۵/۲۱۷۹ واحد رسید. طی هفته، شاخص داوجونز یک درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲/۱ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۸/۰ درصد سقوط کرد.

ارزش سهام بانک آمریکا ۴۱/۱ دلار یا ۲/۹ درصد افت کرد و به ۹۸/۱۳ دلار رسید. ارزش سهام موسسه مالی سیتی‌گروپ با ۲۶ سنت یا ۳/۶ درصد کاهش به ۹۰/۳ دلار رسید.

گزارش دولت درمورد قیمت مصرف‌کننده برای ماه ژوئن مطابق با پیش‌بینی تحلیل‌گران بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته به دلیل کاهش قیمت انرژی ۱/۰ درصد افت کرد. خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۸/۱ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۲ درصد کاهش یافت. شاخص میانگین نیکی ژاپن نیز با افت ۹/۲ درصدی روبه رو شد.