برکناری رییس غول نفتی جهان

عکس: AFP. بریتیش پترولیوم اعلام کرد:

اختصاص ۲/۳۲ میلیارد دلار به هزینه‌های نشت نفت

مدیرعامل بی پی با مستمری سالانه ۶۰۰ هزار پوندی کنار می‌رود

گروه بین‌الملل- دیروز شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد برای پوشش هزینه‌های مربوط به نشت نفت در خلیج مکزیک شامل هزینه جمع‌آوری نفت، غرامت مدعیان و غیره ۲/۳۲ میلیارد دلار کنار گذاشته است.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، این شرکت اعلام کرد این حادثه زیانی ۱۷ میلیارد دلاری را طی سه ماه آوریل تا ژوئن برای آن به بار آورده است که در تاریخ انگلستان بی‌سابقه است.

علاوه بر این بی‌پی اعلام کرده است که ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را یکجا به فروش می‌رساند. در اقدامی دیگر بی‌پی تایید کرده است که این شرکت مدیرعامل خود را تغییر می‌دهد. یکی از کارشناسان مرکز دلالان بورس لنسداون به نام ریچارد هانتر می‌گوید هر سه اقدام اعلام شده توسط بی‌پی مثبت است.

او می‌گوید: «چالش‌های بزرگی برای شرکت بریتیش‌پترولیوم همچنان باقی خواهد ماند، اما واقعیت این است که این شرکت به‌شدت خود را برای دوران سخت پیش روی خود آماده می‌سازد. راهکار سه‌گانه افزایش تدارکات، فروش دارایی‌ها و تغییر مدیرعامل تلفیقی ارائه خواهد داد که زیربنای آینده‌ای محکم را برای این شرکت رقم می‌زند.»

تونی هیوارد، مدیرعامل بی‌پی که کناره‌گیری‌اش از این سمت قطعی شده است، در این باره گفت: اکنون که نشت نفت متوقف شده بهترین زمان برای کناره‌گیری است. تونی هیوارد با دریافت مستمری سالانه ۶۰۰ هزار پوند (۹۳۰ هزار دلار) از سمت مدیرعاملی شرکت نفتی بی پی کنار خواهد رفت. بی‌پی همچنین مبلغی معادل یک سال حقوق و مزایای هیوارد را که بیش از یک میلیون دلار برآورد می‌شود، به او خواهد پرداخت.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، بی پی در عین حال تونی هیوارد را برای یک سمت غیراجرایی در یکی از واحدهایش که به‌طور مشترک در روسیه فعالیت دارد، منصوب خواهد کرد. تونی هیوارد، ۵۳ ساله، در ارتباط با نشت نفت در خلیج مکزیک به شدت مورد انتقاد قرار داشته است و براساس گزارش‌ها، با شرکتش درباره شرایط کناره‌گیری مذاکره کرده است. براساس مقررات بی پی، کارکنانی که پیش از آوریل ۲۰۰۶ در این شرکت مشغول به کار شده‌اند و بالای ۵۰ سال دارند، حق دریافت فوری مستمری را دارند.باب دادلی همکار آمریکایی تونی هیوارد در ماه اکتبر رسما جای او را خواهد گرفت.

دادلی از ماه گذشته مسوول عملیات پاکسازی نفت در خلیج مکزیک بوده است. قرار است که بی پی نتایج عملکرد مالی اش در سه ماهه دوم سال را روز سه شنبه منتشر کند.هیوارد ۲۸ سال برای بی پی کار کرده است. او به خاطر به‌عهده نگرفتن مسوولیت بروز فاجعه در چاه نفتی ماکوندو که ۱۱ نفر را کشت مورد انتقاد اعضای کنگره آمریکا قرار گرفته است. قانونگذاران آمریکایی می‌گویند که پاسخ‌های رییس بی پی در جریان جلسه کمیته انرژی و تجارت این مجلس در ماه گذشته راضی نیستند. آنها او را به عدم پاسخگویی به سوالات و طفره رفتن از مسوولیت در باره حادثه متهم کردند.

این اظهارات هیوارد که «او می‌خواهد به زندگی عادی‌اش برگردد» و اینکه خلیج مکزیک «اقیانوسی بزرگ» است - ظاهرا به این معنی که نشت در آن تاثیری ندارد - به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. شرکت او در یک مسابقه قایقرانی در ماه ژوئن در جریان بحران نشت نفت نیز از سوی برخی نشانه بی‌اعتنایی او به وضعیت تعبیر شد.

باب دادلی که انتظار می‌رود جایگزین او شود ماه گذشته مسوولیت عملیات روزمره مقابله با بحران را به عهده گرفت.خیلی‌ها می‌گویند که از نقطه نظر روابط عمومی دادلی این برتری را دارد که آمریکایی است و با لهجه آمریکایی حرف می‌زند. او در می‌سی‌سی‌پی بزرگ شده است و به گفته بی‌پی «قدر سواحل خلیج مکزیک را خوب می‌داند و با آن دلبستگی نزدیک دارد.»

دادلی در سال ۱۹۹۹ پس از ادغام بی پی با آموکو به این شرکت پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عضویت هیات مدیره آن در آمد. دکتر ریچارد پایک مدیر «انجمن سلطنتی شیمی» گفت که علت اصلی این تغییر، اصلاح وجهه است.او گفت: «بی پی امیدوار است که چند روز آینده شروعی تازه برای این شرکت باشد.»

باب دادلی رییس آینده بی پی (راست) ، تونی هیوارد رییس برکنار شده بی پی (چپ)- عکس: رویترز