دبیرکل سازمان ملل وارد پاکستان شد

بان در کنار محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان/عکس: GETTY IMAGES

گروه بین‌الملل‌- سایه ماندگار: بان کی مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، از کشورهای جهان خواست تا سرعت کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده پاکستان را افزایش دهند. این درخواست در شرایطی انجام می‌شود که بر‌اساس آخرین بر‌آورد‌ها، حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم پاکستان بر‌اثر سیل اخیر بی‌خانمان شده‌اند و نا‌امیدی در آن‌ها به طرز فزاینده‌ای در حال افزایش است. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از وقوع سیلی دیگر در برخی از روستا‌های این کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس از شهر سوکور، بازماندگان برای دریافت غذا و دیگر مایحتاجشان که از وسایل نقلیه امداد رسانی از جمله هلی‌کوپتر برای آن‌ها پرتاب می‌شد، به شدت بایکدیگر درگیر شدند؛ به نحوی که لباس‌‌های یکدیگر را پاره می‌کردند و چنان هرج‌‌‌و‌مرجی را ایجاد کرده‌بودند که گروه‌های امداد‌رسان به ناچار عملیات خود را متوقف کردند. شوکت علی، یکی از بازماندگان سیل اخیر که در انتظار دریافت غذا بود در همین مورد گفت: «بی‌صبری مردم باعث شده‌ است تا ما از دریافت اندک غذایی محروم شویم.»

سیل اخیر پاکستان، که بدترین سیل در تاریخ این کشور به شمار می‌رود، باعث کشته‌شدن ۱۵۰۰ نفر و وارد آمدن خسارات شدید به ۲/۳ میلیون هکتار از زمین‌های پنبه، نیشکر و غلات شده‌است. در همین حال، صندوق بین‌المللی پول نسبت به پیامد‌های ناگوار سیل اخیر بر اقتصاد پاکستان هشدار داده‌است؛ کشوری که در شرایط عادی هم برای مدیریت اقتصاد کشورش وابسته به کمک‌‌های ‌خارجی است. این در شرایطی است که پاکستان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین متحد ایالات‌متحده در جنگ علیه تروریسم شبکه القاعده و طالبان به شمار می‌رود.

صندوق بین‌المللی پول برای انجام عملیات امداد و نجات خواستار ۴۶۰ میلیون دلار در وهله نخست شده‌؛ در حالی که تاکنون تنها ۲۰ درصد این مبلغ تامین شده‌است.

در همین حال، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیروز وارد پاکستان شد تا از مناطق سیل‌زده این کشور بازدید و با رهبران این کشور دیدار کند. این در شرایطی است که رهبران پاکستان به دلیل نحوه مدیریت این فاجعه وحشتناک به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

دبیر‌کل سازمان ملل دیروز درباره انگیزه سفرش به پاکستان گفت: «من اینجا هستم تا ببینم چه کار‌های دیگری باید انجام شود و همچنین از جامعه جهانی بخواهم تا سرعت کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده را افزایش دهند.»

سلیم خوسو، یکی از مقامات دولتی پاکستان درباره سیل اخیر گفت: «ارتقاع آب در دره الله یار، شهری که ۳۰۰ هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند و در مرز ایالت‌های سند و بلوچستان قرار دارد، به ۵/۱ متر رسیده‌است.» او اضافه کرد که تاکنون ۲۰۰ هزار نفر از این شهر گریخته‌اند.

بان کی مون در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما باید به آنها‌ غذا بدهیم؛ اما نمی‌دانیم چگونه.» یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان هم روز شنبه در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد که ۲۰ میلیون نفر از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت پاکستان بی‌خانمان شده‌اند. به گفته گیلانی، بسیاری از آنها پس از آنکه سیل در روستا‌ها و شهر‌های محل زندگی‌شان فروکش کرد می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

مقامات مسوول می‌گویند که سیل‌های دیگری در رودخانه سند و دیگر مناطق حاشیه این رودخانه در جنوب ایالت سند رخ داده و باعث آب‌گرفتگی صد‌ها روستا شده‌است. در همین حال سازمان‌های خیریه محلی و آژانس‌های بین‌المللی تاکنون به صدها هزار نفر از مردم فاجعه‌زده غذا، آب و سر‌پناه داده‌اند؛ اما حجم بحران به حدی است که میلیون‌ها نفر از سیل‌زدگان یا کمک‌های بسیار اندکی دریافت‌ کرده‌اند یا اصلا کمکی دریافت نکرده‌اند.

در همین حال سازمان ملل متحد اعلام کرده‌است که بیماری اسهال در میان بازماندگان سیل پاکستان به شدت در حال افزایش است. این سازمان همچنین اضافه کرد که بیماری وبا که می‌تواند به سرعت پس از وقوع سیل و دیگر فجایع طبیعی گسترش یابد، در شمال غرب پاکستان، محلی که دو هفته پیش و پس از بارش بی‌سابقه باران‌های موسمی برای اولین بار دچار سیل شد، مشاهده شده‌است.

مختار علی که ۴۵ ساله و یک حسابدار است و مانند هزاران نفر از دیگر مردم فاجعه‌زده در کنار بزرگراه زندگی می‌کند، در همین‌باره گفت: «‌ما اینجا مانند فقرا زندگی می‌کنیم.» او اضافه کرد: «‌آخرین غذایی که ما دریافت کردیم بسته کوچکی از برنج بود که دیروز آن را گرفتیم و میان ۱۵ نفر تقسیم کردیم.»

این همه در شرایطی است که اعتبار دولت پاکستان که همواره متزلزل و لرزان بوده‌است، بر اثر بحران اخیر بیش از همیشه زیر سوال رفته‌است.

در همین حال، بان کی مون، دیروز با آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان دیدار کرد. زرداری پیشتر و به دلیل سفر اروپایی‌اش در اوج بحران سیل در پاکستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌بود. با این همه زرداری از زمان بازگشت به پاکستان تاکنون دوبار با بازماندگان سیل دیدار کرده‌است. اما انتشار عکسی از او در شرایطی که در اوج بحران سیل در پاکستان در کاخ خانوادگی‌اش در فرانسه به سر می‌برد، به شدت به موقعیت او به عنوان رییس‌جمهوری پاکستان لطمه وارد کرده است.

کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که ماه‌های آینده پاکستان می‌تواند با کمبود غذا و تورم همراه باشد و اعتراض‌ها و شورش‌هایی را در این کشور دامن بزند و به نارضایتی بیشتر مردم از دولت منجر شود.

این در شرایطی است که ایالات‌متحده بیشتر از همه کشورهای جهان به پاکستان کمک و ۷۰ میلیون دلار به این کشور اعطا کرده‌است. ایالات‌متحده اخیرا هلی‌کوپتر‌های نظامی برای نجات مردم و پرتاب غذا در اختیار مقامات پاکستان قرار داده‌است. واشنگتن که به دنبال کسب حمایت بیشتر پاکستان در جنگ با شورشیان است، امیدوار است که کمک‌هایش باعث تقویت متحد اصلی‌اش در منطقه شود و تصویر آمریکا در در میان مردم پاکستان را - دست کم اندکی- بهبود بخشد. بنابر اعلام وزارت خارجه ایالات‌متحده، دو هلی‌کوپتر اضافی

‌U.S. Navy MH-۵۳E Sea Dragon روز شنبه وارد پاکستان شد تا عملیات امداد‌رسانی به مردم پاکستان را تقویت کند. به این ترتیب تعداد کل هلی‌کوپتر‌ها و هواپیما‌هایی که برای کمک‌رسانی به پاکستان اعزام شده‌است به عدد هفت می‌رسد. این هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر‌ها از پایگاه USS Peleliu که در آب‌های بین‌المللی در دریای عرب قرار دارد به پاکستان اعزام شده‌اند.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که روز شنبه، موشک‌های ایالات‌متحده در مناطق قبیله‌نشین پاکستان واقع در شمال‌غرب این کشور که به پناهگاهی برای شورشیان تبدیل شده‌است، باعث کشته‌شدن ۱۲ نفر شد. شورشیان تلاش می‌‌کنند تا نیروهای غربی را از افغانستان، همسایه پاکستان، خارج کنند. این حمله موشکی، اولین حمله موشکی از این نوع پس از چندین هفته به شمار می‌رود.