احتمال مخالفت پترائوس با برنامه اوباما برای خروج از افغانستان

گروه بین‌الملل‌- ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده کل نیروهای ائتلافی در افغانستان، گفت که او حق مخالفت با برنامه باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده برای آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از اواسط سال آینده میلادی را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. به گزارش بی.‌بی.‌سی ژنرال پترائوس گفت که پیشرفت در امور افغانستان در حقیقت فقط از چند ماه پیش آغاز شده است. پیشتر نیز رهبران جمهوریخواه ایالات‌متحده از طرح اوباما برای خروج سال آینده نیروهای نظامی از افغانستان انتقاد کردند و خواستار مشروط کردن آن به شرایط این کشور شدند.

جان مک کین و لیندزی گراهام در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی ای.‌بی.‌سی و سی.‌بی‌.اس تاکید کردند که تصمیم اوباما برای آغاز خروج از افغانستان از ژوئیه سال ۲۰۱۱ اشتباه است و موجب تقویت طالبان و القاعده خواهد شد.

سید طیب جواد سفیر افغانستان در واشنگتن نیز در گفت‌وگو با شبکه سی.‌ان.‌ان تاکید کرد که خارج شدن از افغانستان به جای آنکه بر اساس تاریخی از پیش تعیین شده باشد، باید مبتنی بر اوضاع و ثبات این کشور باشد.

او اضافه کرد: «اگر بیش از حد بر یک جدول زمانی که واقع گرایانه نیست تاکید شود، دشمن بسیار جسورتر و جنگ طولانی‌تر می‌شود.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ژنرال دیوید پترائوس رسما فرماندهی یک صد و سی هزار نیروی بین‌المللی مستقر در افغانستان را برعهده گرفته است. با افزایش تردیدها نسبت به وضعیت جنگ ۹ ساله در افغانستان، ژنرال پترائوس وعده پیروزی داده‌است. او از جدول زمانی کاخ سفید برای خروج از افغانستان حمایت اما تاکید کرد این بستگی به شرایط و ثبات این کشور دارد. سناتور جمهوری‌‌خواه ایالت آریزونا، جان مک کین که در دوران جنگ ویتنام خلبان نیروی دریایی بوده و اکنون نیز عضو بلندپایه کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات‌متحده است گفت که اگر طالبان بداند که آمریکا قصد دارد در تاریخ مشخصی از افغانستان خارج شود، بدون تردید منتظر آن روز خواهد ماند. مک‌کین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی رقیب باراک اوباما بود که از او شکست خورد.

لیندزی گراهام عضو دیگر سنا گفت اگر تلقی همه این باشد که آمریکا در صدد خروج از افغانستان است هیچ شانسی برای پیروزی وجود نخواهد داشت. دانکن هانتر عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان هم که چند سال پیش در ارتش آمریکا در عراق و افغانستان خدمت کرده به شبکه سی.‌ان.‌ان گفت ضرب الاجل ژوئیه ۲۰۱۱ بر «شانه همه فرماندهان از ستوان تا ژنرال سه ستاره سنگینی می‌کند.»

او افزود گمان نمی‌کند امکان خروج از افغانستان طی یکسال آینده باشد.

با افزایش درگیری‌ها و تلفات نیروهای ناتو در افغانستان و نیز استعفای ژنرال مک‌کریستال فرمانده نیروهای ائتلاف در این کشور طالبان تمایل کمتری به مذاکره از خود نشان داده است. ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی رهبری طالبان عنوان می‌کند اخیرا طی مصاحبه‌ای کتبی و با واسطه به بی بی سی گفت: «ما تا زمانی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکرده‌اند، با هیچ‌کسی گفت‌وگو نداریم؛ ما اطمینان داریم که برنده جنگ خواهیم بود؛ هنگامی که ما دست بالا را داریم، چرا تن به مذاکره بدهیم؛ نیروهای خارجی درباره خروج از افغانستان می‌اندیشند و در صفوف دشمن اختلاف پدیده آمده است».