پیمان انرژی بین غول‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده

روسای جمهور چین و روسیه روز گذشته بزرگترین قرارداد انرژی بین دو کشور را امضا کردند- عکس: AFP دیروز با حضور مدودف و هو جین‌تائو برگزار شد

جشن همکاری‌های‌ گسترده روسیه و چین در بخش انرژی

شادی آذری

دیروز، دوشنبه، رهبر بزرگترین صادرکننده انرژی جهان در کنار رهبر بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان، راه‌اندازی خط لوله انتقال نفت بین دو کشورشان را جشن گرفتند و آن را نمادی از پیوند روزافزون بین دو اقتصاد نوظهور خود، بخصوص در بخش انرژی توصیف کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهوری روسیه در سفر خود به چین در کنار میزبانش، رییس‌جمهوری چین، هو جین‌تائو، راه‌اندازی خط لوله انتقال نفت کشورش به چین را که مدت‌ها بود انتظارش را می‌کشید، جشن گرفت.

در این مراسم رییس‌جمهوری چین، هو جین‌تائو گفت که قرارداد مربوط به انتقال نفت روسیه به چین که سال گذشته به امضا رسید و بر اساس آن چین از نفت روسیه به ازای ۲۵ میلیارد دلار وام تا ۲۰ سال بهره‌مند خواهد شد، که «گامی مهم» برای همکاری‌های اقتصادی بین این دو همسایه است.

علاوه بر این، چین و روسیه در حال نهایی‌سازی قراردادی هستند که گفته می‌شود بر اساس آن هرساله ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه به چین انتقال داده خواهد شد. دو کشور همچنین از برنامه خود برای ساخت مشترک یک پالایشگاه به ارزش پنج میلیارد دلار در شمال چین خبر داده‌اند. هو جین‌تائو پس از مذاکرات خود با مدودف حول محور «عصر جدید» در پیوند‌های بین دو کشور گفت: «هر دو طرف بر این باورند که این مشارکت استراتژیک بین چین و روسیه به سرآغاز نویی رسیده است.» وی افزود: «تکمیل پروژه خط انتقال نفت الگویی است از همکاری‌های مفید دوجانبه و توافق برد- برد بین چین و روسیه و گامی است مهم در عرصه همکاری چین و روسیه در بخش انرژی.»

تعهد روسیه به تامین همه گاز مورد نیاز چین

دو رهبر همچنین مجموعه‌ای از موافقتنامه‌های اقتصادی و سیاسی را به امضا رساندند که از جمله آنها می‌توان به معاهدات همکاری در زمینه عرضه گاز در آینده، بهره‌وری در مصرف انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و جلوگیری از ماهیگیری غیرقانونی اشاره کرد. مدودف که به مدت سه روز در سفر چین خواهد بود، گفته است که معاهدات جدید «عزمی تازه» را در روابط چین و روسیه ایجاد می‌کند.مدودف گفت: «روسیه آماده است که همه تقاضای چین برای گاز را پاسخ گوید.» روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی جهان است و چین از سال گذشته با پشت‌سر گذاردن ایالات متحده آمریکا به بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان تبدیل شده است.

تامین انرژی بخش اعظم روابط تجاری چین با روسیه را تشکیل می‌دهد اما مسکو هم خواستار آن است که پکن تضمین کند در مدرن‌سازی اقتصاد روسیه کمک خواهد نمود و به همین دلیل از چین می‌خواهد سرمایه‌گذاری بیشتر و دانش فنی خود را از بخش‌های مختلف روسیه دریغ نکند.بر اساس آمار رسمی، تجارت بین روسیه و چین در شش ماه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۵/۲۵ میلیارد دلار شده است. قرارداد خط لوله انتقال نفت روسیه به چین که از شرق سیبری به شمال شرقی چین کشیده می‌شود، بخشی از تلاش مسکو در جهت یافتن بازارهای جدید برای صادرات نفت خام این کشور بخصوص در آسیای به‌سرعت در حال رشد است.پکن نیز در جست‌وجوی دسترسی تضمین شده به منابع انرژی است تا به‌وسیله آن اقتصاد پررونق خود را که اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده است، سیراب کند. روابط مسکو- پکن که در زمان جنگ سرد به سردی گراییده بود، فراز و فرودهای بسیاری را به خود دیده است. اما طی سال‌های اخیر به شدت شاهد بهبود آن بوده‌ایم. هر دوی این کشورها خود را به عنوان وزنه‌ای در برابر سلطه‌طلبی آمریکا بر جهان تلقی می‌کنند اما مسکو از رشد سریع اقتصاد چین تا حدودی احساس ناراحتی می‌کند. چین، روسیه و آمریکا هر سه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند.

رییس‌جمهوری چین (راست) و رییس‌جمهوری روسیه (چپ) - توافقنامه انرژی امضا کردند/ عکس: AP