گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه بورس‌های جهان با افزایش روبرو شدند زیرا بهبود آمارهای اقتصادی آمریکا نگرانی‌ها درمورد روند بهبود اقتصادی را از میان برد. افزایش هزینه شرکت‌های آمریکایی و جهش بزرگ در سفارشات کالاهای تولید شده موجب ادامه رشد وال‌استریت در ماه سپتامبر شد و بر بازارهای آسیا و اروپا تاثیر گذاشت.

برخی از تحلیل‌گران براین باورند که اگر ارقام اعتماد مصرف‌کننده آمریکا که امروز منتشر می‌شود و ارقام رشد اقتصای که روز پنج‌شنبه اعلام می‌شود ناامیدکننده باشد، بازارهای سهام دچار کاهش می‌شوند. دولت ژاپن دیروز ششمین ماه متوالی کاهش در رشد صادرات را گزارش داد و این هفته تعدادی از معیارهای اقتصادی ازجمله بررسی اعتماد به کسب‌وکار را منتشر می‌کند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص‌های فوتسی ۱۰۰ انگلستان، داکس آلمان و سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه حدود ۲/۰ درصد افزایش یافتند. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با افزایش اندک روبرو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۸ واحد یا ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۰۰/۱۰۸۰۲ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶/۰ واحد یا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۰/۱۱۴۳ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴۷/۱۳۱ واحد یا ۴/۱ درصد جهش کرد و به ۱۴/۹۶۰۳ واحد رسید. علت این افزایش این بود که سرمایه‌گذاران اطمینان داشتند بانک مرکزی ژاپن در نشست هفته آینده خود به منظور کاهش ارزش ین سیاست‌های پولی آسان‌گیرانه‌تری را اتخاذ خواهد کرد. این امر موجب شد ارزش سهام شرکت‌های صادرکننده افزایش یابد. در ماه جاری ارزش ین در برابر دلار رکورد جدیدی را طی ۱۵ سال گذشته ثبت کرد و این امر موجب شد دولت ژاپن برای کاهش ارزش ین برای نخستین‌بار در شش سال گذشته در بازار ارز مداخله کند. شاخص کاسپی کره جنوبی ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۸۳/۱۸۶۰ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ یک درصد جهش کرد و به ۸۰/۲۲۱۸۲ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۹۷/۲۶۲۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۶/۱ درصد رشد کرد و به ۴۰/۴۶۷۵ واحد رسید زیرا افزایش قیمت فلزات موجب رشد ارزش سهام شرکت‌های معدنی شد. بورس‌های هندوستان، تایوان و سنگاپور نیز با افزایش روبرو شدند درحالی که بورس‌های مالزی و ویتنام کاهش یافتند.

روز جمعه در وال‌استریت شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۴/۱۹۷ واحد یا ۹/۱ درصد جهش کرد و به ۲۶/۱۰۸۶۰ واحد رسید. شاخص داوجونز در ماه سپتامبر تاکنون ۴/۸ درصد رشد کرده اما از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۱/۴ درصد افزایش داشته است. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۴/۲۳ واحد یا ۲/۱ درصد افزایش یافت و به ۶۷/۱۱۴۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با رشد ۱۴/۵۴ واحدی یا ۳/۲ درصدی در رقم ۲۲/۲۳۸۱ واحد ثابت شد.