دنیای‌اقتصاد- مقامات چینی به آمریکا هشدار دادند که روش جدید آمریکایی‌ها در مقابله با ارزش‌گذاری پایین پول ملی چین به روابط دو کشور لطمه خواهد زد. آمریکا سال‌ها است که چین را متهم می‌کند با بی‌ارزش‌سازی غیرواقعی پول ملی خود، قدرت رقابتی کالاهای صادراتی خود را در بازار جهانی به ویژه بازار غرب به شدت بالا برده است. با بی‌نتیجه ماندن فشارهای مختلف برای مجبور کردن چین به ترک این سیاست، مجلس آمریکا به لایحه‌ای رای داد که پول‌های ارزان جهانی را به مثابه یارانه تجاری تلقی می‌کند که هدف اصلی آن برخورد با چین است. در پی واکنش چین به تحریم ارزی آمریکا شکل گرفت

جنگ ارزی چین و آمریکا

شادی آذری

مشاجره‌های لفظی قدیمی بین مقامات چین و ایالات متحده بر سر ارزش واحد پول چین، یوآن، از روز چهارشنبه شکل تازه‌ای به خود گرفته و از تهدیدهای لفظی به اقدامات عملی دوکشور علیه یکدیگر بدل شده است.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، این جنگ ارزی تازه از آنجا شروع شد که در روز چهارشنبه لایحه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید که بر اساس آن دولت ایالات متحده اجازه خواهد داشت ارزهایی را که به‌طور مصنوعی ارزان نگهداشته شده‌اند، به عنوان یارانه غیرقانونی تجاری تلقی کند و مقررات مربوط به یارانه‌های غیرقانونی را بر آنها اعمال نماید و بدین وسیله کشورهایی را که دست به چنین اقدامات ارزی می‌زنند جریمه کند. البته این لایحه به سنا ارائه خواهد شد و در صورت موافقت سناتورها و رییس‌جمهوری ایالات متحده، به قانون تبدیل خواهد شد.مدت‌ها است که آمریکا چین را متهم می‌کند که این کشور ارزش یوآن را به‌طور مصنوعی پایین نگهداشته است تا کالاهای صادراتی‌اش در بازارهای جهانی از مزیت نسبی برخوردار شوند.لایحه مذکور که از سوی حزب دموکرات آمریکا حمایت شده است، روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان با ۳۴۸ رای موافق در مقابل ۷۹ رای مخالف تایید شد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه گفت: «دلیل این که من چین را در مورد ارزش یوآن تحت فشار گذاشته‌ام این است که ارزش ارز رایج این کشور کمتر از ارزش واقعی‌اش نگهداشته شده است. البته این تنها دلیل عدم تعادل در امور بازرگانی آمریکا نیست اما عاملی موثر است.»اما از سوی دیگر روز پنج‌شنبه چین در واکنش به این اقدام ایالات متحده هشدار داد که این اقدام تنبیهی آمریکا موجب «خدشه وارد شدن به روابط» بین این دو غول اقتصادی جهان خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین، خانم جیانگ یو در جلسه مطبوعاتی روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «استفاده آمریکا از موضوع نرخ یوآن به عنوان بهانه‌ای برای استفاده از حمایت‌گرایی تجاری علیه چین تنها به روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا آسیب خواهد زد و پیامدهای منفی برای اقتصاد دو کشور و اقتصاد جهانی در بر خواهد داشت.» وی همچنین از نمایندگان کنگره آمریکا خواست «در برابر حمایت‌گرایی مقاومت کنند.» یائو جیان، سخنگوی وزارت بازرگانی چین نیز به شینهوا، خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «تصویب چنین لایحه‌ای به بهانه اصلاح نرخ برابری ارزها، با مقررات سازمان تجارت جهانی هماهنگ نیست.»به گزارش بلومبرگ، در پی این هشدار شدیداللحن چین روز پنج‌شنبه، تیموتی‌گیتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در تلاش برای آرام نمودن تنش‌های پیش‌آمده در روابط دو کشور در کنفرانسی در واشنگتن به میزبانی نشریه آتلانتیک و موسسه آسپن گفت: «ما در صدد ایجاد یک جنگ ارزی نیستیم.» وی افزود: اگر افزایش اخیر در ارزش یوآن ادامه یابد، «تفاوتی محسوس در اقتصاد چین و آمریکا ایجاد خواهد شد که ما آن‌را مهم می‌دانیم.»یک اقتصاددان سنگاپوری از مرکز بانکداری خارجی چین به نام ژی داگمینگ می‌گوید: «اگر آنها بیش از حد به چین فشار آورند، این روش اثر‌بخش نخواهد بود.» وی افزود تبعات جنگ ارزی «هر دو کشور را متحمل خسارت‌هایی خواهد کرد و این برای هیچ‌یک از دو کشور نتیجه خوبی نخواهد داشت.»ارزش یوآن در برابر دلار در ماه سپتامبر ۷۴/۱ درصد افزایش یافته بود که این بیشترین افزایش از ژوئیه سال ۲۰۰۵ بود. روز پنج‌شنبه اما در بورس شانگهای نرخ این ارز با ۰۷/۰ درصد کاهش به ۶۹۱۲/۶ در برابر هر دلار رسید. دیروز بازارهای چین تعطیل بودند.البته لایحه تنبیهی آمریکا در خود این کشور نیز مخالفانی دارد. از جمله این مخالفان می‌توان به اتاق بازرگانی آمریکا اشاره کرد که تصویب این لایحه را عاملی برای آسیب رساندن به اشتغالزایی و رشد اقتصادی این کشور می‌داند. هم‌اکنون نرخ بیکاری در آمریکا در حدود ۱۰ درصد است.

عکس: رویترز