گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه درمیان افزایش بازارهای سهام جهان و کاهش ارزش دلار قیمت نفت به بیش از ۸۳ دلار در هر بشکه رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه نوامبر به ۱۲/۸۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۳۵/۱ دلار افزایش در رقم ۸۲/۸۲ دلار ثابت شد. هفته گذشته محدوده یک ساله قیمت ۷۰ تا ۸۰ دلاری برای نفت شکسته شد زیرا بورس‌های جهان افزایش یافتند و ارزش دلار کاهش یافت. معامله‌گران نفت اغلب به بازارسهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد می‌نگرند و با کاهش ارزش دلار قیمت نفت برای سرمایه‌گذارانی که از پول خارجی استفاده می‌کنند ارزان‌تر می‌شود. دیروز اکثر بورس‌های آسیا و اروپا افزایش یافتند.

اما گزارشی نشان داد میزان ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته به طور غیرمنتظره افزایش یافته است. این امر بر قیمت نفت تاثیر منفی گذاشت. اواخر روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته میزان ذخایر نفت این کشور ۴/۴ میلیون بشکه افزایش یافته است. این درحالی است که تحلیل‌گران کاهش ۳/۱ میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند. بنابه گزارش موسسه نفت آمریکا میزان ذخایر بنزین و فرآورده‌های نفتی کاهش داشته است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه نوامبر قیمت نفت کوره به ۲۹۵/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۱۳۶۳/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۷۸/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۱۰/۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد.