گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت به بالاترین سطح طی پنج ماه گذشته رسیدند زیرا اقدام غیر‌منتظره ژاپن در کاهش نرخ بهره و تزریق پول به اقتصاد امیدها را افزایش داد مبنی براین که مقامات آمریکا نیز اقدامات مشابهی را اتخاذ خواهند کرد. هر سه شاخص عمده وال‌استریت نسبت به کاهش روز دوشنبه بهبود یافتند. خبر رشد خوب بخش خدمات آمریکا نیز به افزایش شاخص‌ها کمک کرد.

روز دوشنبه بانک مرکزی ژاپن در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد، نرخ بهره را بین صفر و ۱/۰ درصد کاهش می‌دهد. این نخستین تغییر نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. این بانک همچنین اعلام کرد به منظور مقابله با افزایش ارزش ین و کاهش قیمت‌ها بودجه ۶۰ میلیارد دلاری برای خرید اوراق قرضه دولتی فراهم می‌کند. اخبار ژاپن این تصور را به وجود آورد که فدرال رزرو آمریکا نیز به زودی اقدام مشابهی را انجام خواهد داد. ماه گذشته فدرال رزرو اعلام کرد درصورت کندی رشد اقتصادی سیاست‌های دوران بحران را دوباره اجرا می‌کند.

موسسه مدیریت عرضه گزارش داد بخش خدمات آمریکا برای نهمین ماه متوالی به شدت رشد داشته است. شاخص خدمات به ۲/۵۳ واحد افزایش یافت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۵/۱۹۳ واحد یا ۸۰/۱ درصد جهش کرد و به ۷۲/۱۰۹۴۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۲/۲۳ واحد یا ۰۹/۲ درصد افزایش یافت و به ۷۵/۱۱۶۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۱/۵۵ واحد یا ۳۶/۲ درصد رشد کرد و به ۸۳/۲۳۹۹ واحد رسید. امید به اقدامات بیشتر فدرال رزرو به منظور تقویت بهبود اقتصادی همچنین موجب شد دیروز بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شوند.در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۶۱/۵۶۷۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان نیز ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۹/۶۲۵۹ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۰۷/۳۷۶۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز افزایش یافت و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۰۸۸۶ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸/۱ درصد یا ۶۷/۱۷۲ واحد جهش کرد و به ۴۳/۹۶۹۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۱ درصد افزایش یافت و به ۹۵/۱۹۰۳ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با رشد ۷/۱ درصدی به ۸/۴۶۸۶ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ یک درصد جهش کرد و در رقم ۴۱/۲۲۸۸۰ واحد ثابت شد. بورس‌های مالزی، نیوزیلند، سنگاپور، هندوستان و تایوان نیز با افزایش روبه‌رو شدند. بازارهای مالی سرزمین اصلی چین تا امروز «پنج‌شنبه» به مناسبت تعطیلات روز ملی بسته هستند.