گروه بین‌الملل- دیروز جمعه در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا و افزایش ارزش ین دربرابر دلار اکثر بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. احتمالا بخش خصوصی آمریکا در ماه سپتامبر ۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه کرده‌ است اما این میزان برای کاهش نرخ بالای بیکاری یا متقاعد کردن آمریکایی‌ها به صرف هزینه کافی نیست. این درشرایطی است که فصل خرید کریسمس نزدیک است.

در آغاز معاملات اروپا، شاخص‌های فوتسی ۱۰۰ انگلستان و سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد کاهش یافتند و شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد افت کرد.

در آسیا، در میان این نگرانی که افزایش ارزش ین به شرکت‌های صادرکننده لطمه خواهد زد، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹۳/۷۵ واحد یا یک درصد سقوط کرد و به ۸۸/۹۵۸۸ واحد رسید.

بورس چین پس از تعطیلات روز ملی بازگشایی شد و شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۳ درصد جهش کرد و به ۸۰/۲۷۴۷ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۱۸/۲۲۹۴۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۷/۱۸۹۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا نیز ۲/۰ درصد افت کرد و به ۴۰/۴۶۸۱ واحد رسید. روز پنج‌‌شنبه افزایش ابتدای معاملات شاخص‌ها در وال‌استریت ازمیان رفت زیرا درآستانه انتشار گزارش کلیدی بازارکار آمریکا تردیدهای اقتصادی افزایش یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز پیش از کاهش، به حدود سطح ۱۱ هزار واحد رسیده بود. شاخص داوجونز از ۴ مه تاکنون بیش از این سطح معامله نشده است.

اخبار خوب درمورد تقاضا برای دریافت بیمه بیکاری موجب شد شاخص‌ها در ابتدای معاملات با افزایش روبه‌رو شوند. اما این افزایش به سرعت ازمیان رفت زیرا معامله‌گران در آستانه انتشار گزارش مشاغل وزارت کار آمریکا محتاط شدند.

شاخص‌ها نسبت به افزایش بسیار خوب در ماه سپتامبر دچار افت شده‌اند و تحلیل‌گران براین باورند که وال‌استریت برای بازگشت به مسیر رشد نیازمند میزان قابل توجهی اخبار مثبت اقتصادی، گزارش خوب درآمدی شرکت‌ها یا هر دو این‌ها است. شاخص داوجونز در ماه سپتامبر ۴/۱۰ درصد جهش کرد اما هنوز نسبت به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۱۰، ۱/۲ درصد کاهش دارد. از اخبار اقتصادی روز پنج‌شنبه این بود که طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده‌اند کاهش یافته است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۷/۱۹ واحد یا ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۵۸/۱۰۹۴۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۱/۱ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۰۶/۱۱۵۸ واحد رسید. اما شاخص نسدک کامپوزیت ۰۱/۳ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۶۷/۲۳۸۳ واحد رسید.