گروه بین‌الملل- حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان تایید کرد که تماس‌هایی غیررسمی بین دولت کشورش با شورشیان طالبان وجود داشته است. حامد کرزی، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان گفته است که به منظور خاتمه دادن به خشونت در افغانستان، «تماس‌هایی غیررسمی» با طالبان در جریان بوده است. وی افزوده است که این تماس‌ها «از مدتی پیش به این‌سو وجود داشته است.»

سخنان کرزی پس از آن انتشار می‌یابد که شورای عالی صلح افغانستان رسما آغاز به کار کرده و برهان‌الدین‌ربانی، رییس‌جمهوری پیشین، به عنوان رییس این شورا انتخاب شده است.

این شورا مسوولیت پیشبرد امور مربوط به مذاکره با طالبان را برعهده دارد و آنگونه که کرزی گفته است، در اقدامات خود از استقلال کامل برخوردار خواهد بود.

خشونتها در افغانستان رو به افزایش بوده است و گفته می‌شود که مقامات افغانستان و جامعه جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که پایان دادن به خشونت، تنها از راه نظامی ممکن نخواهد بود.

حامد کرزی در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: «گفت‌وگوی ما با طالبان، گفت‌وگوی یک هموطن با هموطنش بوده است، گفت‌وگوهایی از این دست.» او افزود: «تماس‌ها با طالبان، مداوم و از طریق یک آدرس مشخص نبوده است، بلکه این تماس‌ها بیشتر غیررسمی و شخصی بوده که تقریبا از مدتی پیش به این سو جریان داشته است.»

با این حال کرزی تاکید کرد که عملیات نظامی در برابر اعضای شبکه القاعده که به گفته او «علیه افغانستان فعالیت دارند» ادامه خواهد یافت.

اخیرا یک روزنامه آمریکایی گزارش کرده بود که گفت‌وگوهایی در سطح عالی بین مقامات افغان و نمایندگان گروه طالبان آغاز شده، اما منابع حکومت افغانستان این گزارش را تکذیب کردند.

تلاش برای آوردن طالبان به پای میز مذاکره تاکنون عملا نتیجه نداده است که یکی از دلایل اصلی آن، پیش شرط طالبان برای مذاکرات صلح بوده است.

گروه طالبان شرط خود برای مذاکره به منظور پایان خشونت را خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان تعیین کرده، در حالی‌که نه دولت افغانستان و نه کشورهای کمک‌کننده به این کشور چنین شرطی را در وضعیت کنونی قابل قبول نمی‌دانند.

به گفته آگاهان، تلاش حکومت افغانستان این خواهد بود تا با طالبان بر سر تعیین تاریخی برای خروج نیروهای خارجی از این کشور به توافق برسد و براساس چنین توافقی، آنان را به پای میز مذاکره بکشاند.

در همین حال شورشیان طالبان کماکان به حملات خود به نیروهای بین‌المللی در افغانستان ادامه می‌دهند و از روش‌های متداول خود مانند انفجارهای کنار جاده‌ای و حملات انتحاری استفاده می‌کنند.

هم اکنون نزدیک به یکصد و پنجاه هزار سرباز عضو ائتلاف بین‌المللی با عنوان مقابله با شورشیان و استقرار ثبات و امنیت در افغانستان مستقر هستند.