گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه اکثر بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند فدرال رزرو آمریکا برای جلوگیری از بازگشت اقتصاد این کشور به رکود اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد. در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها اندکی افزایش یافتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۰/۵۶۶۸ واحد رسید. شاخص داکس آلمان نیز ۲/۰ درصد جهش کرد و به ۵۱/۶۳۰۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۲۱/۳۷۷۶ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز افزایش یافت و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۰ واحد یا ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۰۰/۱۰۹۶۷ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی نیز با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۱ درصد رشد کرد و به ۳۱/۲۳۲۰۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۴۶۹۷ واحد رسید. این بالاترین سطح این شاخص از ۵ مه تاکنون بود. شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۲ درصد جهش کرد و به ۹۴/۲۸۰۶ واحد رسید، اما شاخص کاسپی کره جنوبی ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۱/۱۸۸۹ واحد رسید. بورس‌های هندوستان و سنگاپور نیز رشد کردند، اما بورس‌های تایوان و مالزی سقوط کردند. بازارهای مالی ژاپن به مناسبت تعطیلی رسمی بسته بودند. تحلیل‌گران براین باورند که پیش‌بینی‌ها مبنی براین که فدرال رزرو آمریکا با پایین‌تر آوردن نرخ بهره بلندمت از وقوع رکود اقتصادی شدید جلوگیری خواهد کرد موجب شد سرمایه‌گذاران به خرید سهام روی آورند.

نرخ بیکاری آمریکا مدت ۱۴ ماه است که در رقم ۵/۹ درصد یا بیش از آن قرار دارد. بحران بیکاری این اطمینان را به وجود آورده است که فدرال رزرو در نشست خود در تاریخ دوم و سوم نوامبر برای احیای اقتصاد تلاش خواهد کرد.

در آستانه انتخابات دوم نوامبر کنگره آمریکا بیکاری به یک مساله سیاسی تبدیل شده است. در این انتخابات رای‌دهندگان نگران درمورد اوضاع اقتصادی تصمیم می‌گیرند که دموکرات‌ها را در قدرت نگه‌دارند یا خیر.

فرانسیس لون مدیرکل مرکز فولبرایت سکیوریتیز در هنگ‌کنگ می‌گوید: «بیکاری بالا یک مشکل سیاسی است، بنابراین فدرال رزرو به بازار نقدینگی سرازیر خواهد کرد و مردم با این پول سهام خواهند خرید.»

این پیش‌بینی که فدرال رزرو به منظور تقویت بهبود اقتصادی اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد، موجب افزایش وال‌استریت در روز جمعه شد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای نخستین‌بار از ماه مه تاکنون به سطح بیش از ۱۱ هزار واحد رسید. این شاخص ۵۸ واحد افزایش یافت و به ۱۱۰۰۶ واحد رسید. فدرال رزرو احتمالا برای کاهش بیشتر نرخ بهره وام‌ مسکن، وام شرکت‌ها و دیگر بدهی‌‌ها اوراق قرضه بیشتری را خریداری خواهد کرد.