گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، کره‌جنوبی آماده شد تا ۵۰۰۰ تن برنج را برای قربانیان سیل در کره‌شمالی ارسال کند؛ اقدامی که از زمان روی کار آمدن دولت محافظه‌کار طرفدار آمریکا در کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است. به مدت یک دهه کره‌جنوبی به این همسایه شمالی خود کمک‌های غذایی می‌فرستاد، اما از زمان روی کار آمدن لی میونگ باک در سال ۲۰۰۸ به عنوان رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، کمک‌های بی‌قید و شرط این کشور به همسایه شمالی آن متوقف شده بود. علاوه بر این پس از غرق شدن ناوچه جنگی کره‌جنوبی در ماه مارس و کشته شدن سرنشینان، آن دولت لی هرگونه تجارت با کره‌شمالی را متوقف نمود.

در واقع پس از جنگ دو کره که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ طول کشید، هرچند آتش‌بس انجام شد، اما هیچ پیمان صلحی به امضا نرسید و به لحاظ فنی هنوز دو کشور در شرایط جنگ به سر می‌برند.

اما این اواخر نشانه‌هایی از نرمش در روابط این دو کشور ظهور یافته است. در ماه گذشته کره‌جنوبی تعهد کرد که کمک‌های غذایی خود به ارزش ۱۰ میلیارد وون

(معادل ۵/۸میلیون دلار) را به کره‌شمالی ارسال خواهد کرد.اولین بخش از این کمک قرار بود دیروز در قالب ارسال ۵،۰۰۰ تن برنج از طریق یک شهر مرزی چینی به نام داندونگ که در مرز چین و کره‌شمالی واقع است، انجام شود. برنج غذای اصلی دو کره را تشکیل می‌دهد. صلیب سرخ سئول که ماموریت انتقال این محموله‌های دولت کره‌جنوبی را برعهده دارد اعلام کرد که قرار است کامیون‌های چینی بندر جنوب گانسونگ را به مقصد شهر چینی داندونگ ترک کنند و تا اواسط ماه نوامبر آن را به شهری در شمال‌غربی کره‌شمالی به نام شینوییجو برسانند.

سیل سنگین ماه اوت، مزارع، خانه‌ها و ساختمان‌های اداری شهر شینوییجوی کره شمالی را ویران کرد. مقامات صلیب سرخ می‌گویند زندگی ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر تحت تاثیر این سیل قرار گرفته است و این ۵،۰۰۰ تن برنج می‌تواند غذای حدود ۱۰۰،۰۰۰ نفر را به مدت ۱۰۰ روز تامین کند.

اقتصاد کره‌ شمالی به‌خاطر سوءمدیریت دولت کمونیست آن و کنترل شدید بر کسب‌و‌کار، در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و این کشور برای تامین غذای بخش اعظم جمعیت ۲۴ میلیون نفری خود به کمک‌های غذایی خارجی وابسته است. سیل ویرانگر اخیر مشکل کمبود غذا در این کشور را وخیم‌تر ساخته است.