گروه بین‌الملل- در نشانه‌ای دیگر از کندی احیای اقتصادی، سرعت رشد تورم در اروپا به بیشترین حد خود طی دو سال گذشته رسیده و نرخ بیکاری در سطح رکورد ۱۲ ساله است. بنا به گزارش بلومبرگ، دیروز دفتر آمار اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ اعلام کرد قیمت‌های مصرف‌کننده در ناحیه یورو در ماه اکتبر نسبت به سال پیش ۹/۱ درصد افزایش یافت و این در حالی است که این قیمت‌ها در ماه سپتامبر نیز ۸/۱ درصد افزایش یافته بود. این، بیشترین میزان افزایش از ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ و بیش از پیش‌بینی ۸/۱ درصدی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ بوده است. نرخ بیکاری در ماه سپتامبر ۱/۱۰ درصد بود که این نرخ نیز از ماه جولای سال ۱۹۹۸ بی‌سابقه بوده است.

قیمت نفت خام طی دو ماه گذشته ۲/۹ درصد افزایش یافته و این باعث شده است که شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان پول کمتری برای خرج کردن در اختیار داشته باشند و همزمان افزایش ارزش یورو به صادرات آسیب می‌زند.

در شرایطی که احیای اقتصادی بسیار کند است و دولت‌ها با مشکل کسری بودجه دست‌و پنجه نرم می‌کنند، شرکت‌ها نیز برنامه‌های استخدام خود را متوقف می‌نمایند و از هزینه‌های بیشتر اجتناب می‌ورزند. اطلاعاتی که دیروز منتشر شد، برآوردی اولیه از وضعیت اقتصادی ناحیه یورو است و قرار است که دفتر آمار در روز ۱۶ نوامبر جزئیات قیمت‌های مصرف‌کننده را منتشر سازد. تورم هسته‌ای که مربوط به نرخ تورم بدون در نظرگرفتن قیمت‌‌های پرنوسان چون قیمت انرژی است، در ماه سپتامبر در حد یک درصد بود.

اگرچه افزایش قیمت یورو به تحمل فشار قیمت‌ها کمک می‌کند، از سوی دیگر اما صادرات را مورد تهدید قرار می‌دهد. این صادرات بود که بار احیای اقتصادی را در نیمه اول سال میلادی جاری به دوش کشیده بود.

در حقیقت اما سریع‌ترین رشد اقتصادی ناحیه یورو در چهار سال گذشته که در فصل دوم سال میلادی جاری شاهد آن بودیم، فدای اشتغالزایی شد چون شرکت‌ها همچنان به افزایش هزینه‌های کار تمایلی نشان نمی‌دهند.

گزارش دیروز نشان داد که در ماه سپتامبر در حدود ۹/۱۵ میلیون نفر در ناحیه یورو بیکار بودند و این تعداد نسبت به ماه پیش از آن ۶۷،۰۰۰ نفر افزایش یافته بود. نرخ بیکاری در ماه اوت به ده درصد رسید در حالی که پیش‌ از انتشار این گزارش برآوردها رقم ۱/۱۰ درصد را نشان می‌دادند.

بر اساس این گزارش، اسپانیا با نرخ بیکاری ۸/۲۰ درصد بیشترین بیکاری را در میان کشورهای ناحیه یورو در ماه سپتامبر به خود اختصاص داد و هلند با ۴/۴ درصد، کمترین بیکاری را داشت. نرخ بیکاری در ناحیه یورو که متشکل از ۲۷ کشور است، در حد ۶/۹ درصد باقی ماند.