رفراندومی برای اوباما

اوباما در اجتماع تبلیغاتی کلیولند، عکس Getty Images

شادی آذری

امروز روز برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و روزی سرنوشت‌ساز برای باراک اوباما است. رییس‌جمهوری آمریکا دیروز آخرین تلاش خود را کرد تا دوباره به یاد رای‌دهندگان بیاورد که این سیاست‌های جمهوری‌خواهان بود که نتوانست از رکود بزرگ اقتصادی جلوگیری کند. در عین حال اما جمهوری‌خواهان نیز در واپسین ساعات تبلیغات خود ابراز اطمینان کردند که مردم رای منفی سنگینی را به رهبری احیای اقتصاد آمریکا توسط باراک اوباما خواهند داد. ناظران بر این باورند که انتخابات امروز بیش از هر چیز دیگری به رفراندومی می‌ماند که مردم آمریکا در آن به عملکرد اوباما نمره خوب یا بد خواهند داد.

بنا به گزارش آسوشیتد‌پرس، آلاسکا یکی از ایالت‌هایی است که بیش از سایر ایالت‌ها پیش‌بینی نتایج آن دشوار است. دموکرات‌ها می‌گویند روشن است که در این ایالت پیروزی بزرگی را برای کرسی‌های سنا کسب خواهند کرد. آنها که سعی در کوچک جلوه دادن تغییر روند بازی در سرتاسر کشور داشته‌اند، بزرگ‌ترین سلاح‌های خود را در روز یکشنبه به کار بستند. اوباما و معاون وی، جو بایدن، در آن روز حدود ۸،۰۰۰ تن از حامیان خود را در کلولند گرد آوردند و از آنان خواستند که از خروج دموکرات‌ها از سنا جلوگیری کنند.

آنها حتی از رییس‌جمهوری اسبق، بیل کلینتون هم برای این تبلیغات استفاده کردند و از او که هنوز انرژی دارد و از محبوبیت نسبتا بهتری در میان مردم برخوردار است، خواستند تا آنان را یاری کند.

کلینتون در سخنرانی خود در ناشوآ خطاب به مردم گفت: «من با شما همراهی می‌کنم. پیروزی عظیمی را برای جان لینچ رقم بزنید.» لینچ که به مدت سه دوره به عنوان فرماندار این منطقه فعالیت کرده است، اکنون جایگاهش از سوی جان استفن جمهوری‌خواه به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

جمهوری‌خواهان نیز اجتماعات و سخنرانی‌های خود را برپا کردند و بیش از آنکه به کرسی‌های سنا چشم دوخته باشند انتظار دارند که اکثریت مجلس نمایندگان را دوباره به‌دست گیرند.

سارا پیلین که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه برگزیده شده بود، روز یکشنبه، به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که «رای‌دهندگان می‌گویند: خراب کردی آقای اوباما. ما دو سال به تو وقت دادیم تا به وعده‌ات عمل کنی و به ما اطمینان دهی که اقتصاد ما بار دیگر جان خواهد گرفت.»

اوباما که سفر دو روزه خود را از چهار ایالت به پایان رسانده است روز یکشنبه به محل سکونت خود در کلولند بازگشته است و اطرافیانش می‌گویند که این پایان مسافرت‌های اوباما برای تبلیغات انتخاباتی خواهد بود اما انتظار می‌رود او همچنان به مصاحبه‌های رادیویی خود ادامه دهد. او در دانشگاه کلیولند خطاب به انبوه جمعیت گفت که جمهوری‌خواهان از رای‌دهندگان می‌خواهند تا رکود اقتصادی ایجاد شده در دوران ریاست‌جمهوری یک جمهوری‌خواه را فراموش کنند. او گفت: «به شما بستگی دارد که به خاطر داشته باشید این انتخاب گزینش یکی از دو دسته سیاست‌هایی است که یکی از آن‌ها ما را به رکود اقتصادی رهنمون شد و دیگری ما را از آن خارج ساخت.»

دیروز، مایکل استیل، رییس کمیته ملی جمهوری‌خواهان، نگرانی از بروز یک بن‌بست سیاسی را در صورت امتناع جمهوری‌خواهان از توافق با دموکرات‌ها بر سر مسایلی چون کسری بودجه و مالیات‌ها منتفی دانست. در بسیاری از ایالت‌ها، تعداد زیادی از رای‌دهندگان انتخاب خود را انجام داده‌اند، چون این امکان وجود دارد که رای‌دهندگان زودتر از روز انتخابات رای بدهند. در اوهایو که دموکرات‌ها شش کرسی مجلس نمایندگان را از دست داده‌اند، بیش از ۷۲۱،۰۰۰ رای به ثبت رسیده است. پیش از روز انتخابات بیش از ۵/۱۳ میلیون رای چه از طریق نامه الکترونیکی و چه از صندوق‌ها شمارش شد. چهار سال پیش طی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در حدود ۱۹ میلیون نفر پیش از روز انتخابات رای خود را داده بودند. باید دید آیا اوباما باز هم خواهد توانست از مردم کشورش فرصت بگیرد یا نه.