پایان خونبار گروگانگیری در کلیسای بغداد

آزادی جوان عراقی از دست گروگانگیرها توسط نیروهای امنیتی، عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- گروگانگیری در کلیسایی در مرکز بغداد با کشته شدن دهها نفر خاتمه یافت. به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از منابع دولتی عراق، ماموران امنیتی این کشور به منظور آزاد کردن بیش از یکصد تن که توسط مردان مسلح در یک کلیسای کاتولیک در بغداد به گروگان گرفته شده بودند، به این کلیسا حمله کردند که در نتیجه این عملیات، دست کم پنجاه و دو نفر کشته شده اند.

گفته می‌شود که نظامیان آمریکایی نیز در جریان این عملیات حضور داشته‌اند. منابع دولتی اعلام کرده‌اند که کشته‌شدگان از گروگان‌ها، ماموران امنیتی و گروگانگیرها بوده‌اند.

این گروگانگیری در کلیسای «بانوی رستگاری ما» در بغداد بعد از ظهر یکشنبه آغاز شد و در آن زمان، حدود یکصد نفر در این محل مشغول نیایش بودند.

گزارش‌ها حاکی است که گروگانگیرها در برابر آزادی نیایشگران، خواستار آزادی پیکارجویان القاعده از زندان شده بودند. تلویزیون محلی البغدادیه گفته است که شخصی که ادعا می‌کرد یکی از مهاجمان است در تماس تلفنی با این کانال گفت که مهاجمان متعلق به گروه «کشور اسلامی‌عراق» هستند.

این یک گروه پیکارجوی سنی است و از آن با عنوان القاعده در عراق نام برده می‌شود. براساس برخی گزارش‌ها، بعضی از گروگانگیرها از اعراب غیر عراقی بوده‌اند.

حمله به کلیسا

ساکنان محله الکراده بغداد که کلیسای بانوی رستگاری ما در آن واقع است، گفته‌اند که ابتدا صدای یک انفجار شدید شنیده شد و پس از آن صدای تیراندازی به گوش رسید.

پلیس گفته است که گروهی از مردان مسلح در آغاز این عملیات به ساختمان بورس اوراق بهادار بغداد حمله بردند و سپس کلیسای کاتولیک را که در سوی دیگر خیابان بود، هدف حمله قرار دادند و آن را به اشغال درآوردند.

مهاجمان با ماموران مسلحی که محافظت از کلیسا را بر عهده داشتند درگیر شدند و چند نفر از آنها را کشتند.

ماموران امنیتی بعدا کلیسا را محاصره و ناحیه را به روی رفت و آمد مسدود کردند و درحالی که هلیکوپترها در آسمان پرواز می‌کردند، به ساختمان کلیسا حمله بردند. شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای آمریکایی نیز در اطراف محل عملیات حضور داشتند، اما میزان دخالت آنها در عملیات پلیس محلی معلوم نیست.

نـــــظامیان آمریـکایی مسوولیت حفظ امنیت در عراق را به دولت و نهادهای امنیتی این کشور واگذار کرده‌اند اما گروهی از آنان همچنان به عنوان مشاور و مربی در عراق حضور دارند و گفته‌اند در صورت لزوم، آماده کمک رسانی به عراقی‌ها هستند.

علی ابراهیم فرمانده پلیس در شمال شرقی بغداد گفت: «این عملیات تمام شده است و ما همه گروگان‌ها را آزاد کرده‌ایم.»

جیم میور خبرنگار بی‌بی‌سی در بغداد می‌گوید که منابع مختلف ارقام متفاوتی از شمار مهاجمان و گروگان‌ها و تعداد کشته‌شدگان از هر طرف اعلام کرده‌اند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دو محافظ امنیتی ساختمان بورس نیز کشته شده‌اند.

حدود یک و نیم میلیون نفر از جمعیت عراق را مسیحیان تشکیل می‌دهند و در گذشته نیز، مراکز دینی این اقلیت در مواردی هدف حمله مسلحانه و بمب‌گذاری قرار گرفته بود.