گروه بین‌الملل- کارخانه‌های چین در ماه اکتبر تولیدات خود را افزایش دادند و به وسیله کسب و کارهای جدید تقویت شدند. این موضوع نشان‌دهنده قدرت دومین اقتصاد بزرگ جهان است، اما از فشار قیمت‌ها نیز حکایت دارد. به گزارش رویترز نتایج دو نظرسنجی در مورد بخش تولیدی چین که معیار اولیه‌ای از وضعیت بسیاری از صنایع این کشور ارائه می‌دهند، هر دو در ماه اکتبر به بالاترین سطح طی شش ماه گذشته رسیدند.

شاخص رسمی خرید مدیران(PMI) از ۸/۵۳ واحد در ماه سپتامبر به ۷/۵۴ واحد در ماه اکتبر افزایش یافت. شاخص خرید مدیران مرکز اچ‌اس‌بی‌سی که یک مرکز خصوصی است، از ۹/۵۲ واحد در ماه سپتامبر به ۸/۵۴ واحد در ماه اکتبر رسید.

به دلیل آن که آمارهای رسمی به طور سنتی در ماه اکتبر به خاطر تعطیلی یک هفته‌ای روز ملی کاهش می‌یابند، این افزایش بیش از پیش قابل توجه است، زیرا در مدت یک هفته‌ تعطیلات تولیدات کارخانه‌ها کاهش می‌یابد.

چهارمین ماه متوالی افزایش شاخص رسمی خرید مدیران به همراه دیگر نشانه‌ها حاکی از آن است که قدرت اقتصادی چین افزایش یافته است. این مساله به دولت چین اعتماد به نفس کافی داد تا در تاریخ ۱۹ اکتبر برای نخستین‌بار طی سه سال گذشته نرخ بهره را افزایش دهد. برخی از اقتصاددانان براین باورند که پیش از پایان سال جاری، چین یک‌بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

هر دو نظرسنجی نشان داد افزایش تولید به دلیل رشد تقاضای داخلی بوده است نه تقاضای خارجی.

گرچه شاخص فرعی کل سفارشات جدید در شاخص رسمی خرید مدیران از ۳/۵۶ واحد به ۲/۵۸ واحد یعنی بیشترین سطح شش ماهه رسید، این شاخص برای سفارش صادرات از ۸/۵۲ واحد به ۶/۵۲ واحد کاهش یافت. نظرسنجی مرکز اچ‌اس‌بی‌سی نیز روند مشابهی را نشان داد.

ژو هانگبین اقتصاددان ارشد مرکز اچ‌اس‌بی‌سی می‌گوید: «یک گزارش مثبت دیگر از شاخص خرید مدیران مرکز اچ‌اس‌بی‌سی نشان‌دهنده رشد خوب تقاضای داخلی است و رشد حدود ۹ درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم را تضمین می‌کند. این در شرایطی است که سفارش جدید برای صادرات افزایش اندکی دارد.»

سطح ۷/۵۴ واحدی شاخص رسمی خرید مدیران بیش از پیش‌بینی ۹/۵۲ واحدی ۱۲ اقتصاددانی بود که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند.

اما شانگ لیژون محقق دولت چین، در مورد خوش‌بینی بیش از حد هشدار داد و گفت: احتمال دارد این رشد کند شود و نگرانی‌هایی در مورد فشارهای تورمی وجود دارد.

او در بیانیه‌ای گفت: «تداوم افزایش شاخص خرید مدیران در ماه اکتبر نشان‌دهنده آن است که روند تثبیت اقتصادی روشن‌تر می‌شود؛ اما باید خاطرنشان کنیم که این رشد اقتصادی ممکن است در آینده کند شود زیرا رشد سرمایه‌گذاری و رشد صادرات در فصل سوم کند شده است.»

دولت چین هفته آینده آمار تورم ماه اکتبر را منتشر خواهد کرد. بسیاری از اقتصاددانان برآورد می‌کنند قیمت مصرف‌کننده به بالاترین سطح طی دوسال گذشته رسیده است.