گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه اکثر بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. این درحالی است که رهبران اقتصادهای عمده جهان برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در آسیا گرد آمده‌اند. بورس چین نیز به دلیل نگرانی از اقدامات بیشتر برای کاهش وام‌دهی بانک‌‌ها، با کاهش روبه‌رو شد. درپی وضع متفاوت بورس‌های آسیایی، تقریبا همه بورس‌های اروپا سقوط کردند اما فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش اندک مواجه شد. نشست امروز و فردای رهبران جهان در کره‌جنوبی بر معاملات تاثیر گذاشت. تنش‌ها بر سر نرخ ارزها و کسری تجاری، در آستانه نشست گروه ۲۰ و اجلاس اپک تشدید شده است زیرا اقدام آمریکا مبنی بر تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار پول به اقتصاد و کاهش ارزش دلار زنگ خطر را در کشورهای وابسته به صادرات از چین گرفته تا آلمان به صدا درآورده است.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد و شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد کاهش یافت.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن بهترین عملکرد را در آسیا داشت. این شاخص ۰۳/۱۳۶ واحد یا ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۵۲/۹۸۳۰ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۳۶/۳۱۱۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۸۵/۱۹۶۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۹/۰ درصد افت کرد و به ۸۰/۴۶۹۹ واحد رسید. شاخص اصلی سنگاپور ۷/۰ درصد سقوط کرد و به ۹۱/۳۲۸۹ واحد رسید. بورس هندوستان نیز کاهش یافت. روز سه‌شنبه نیز شاخص‌ها در وال‌استریت برای دومین روز متوالی دچار کاهش شدند زیرا با کاهش شدید ارزش سهام بانک‌ها وشرکت‌های تولیدکننده فلزات، فروش سهام در ساعات پایانی معاملات تسریع شد.

در بازاری که مستعد فروش بود، فروشندگان در اواخر روز انگیزه کافی برای فروش سهام به دست آوردند. اواخر روز ارزش یورو سقوط کرد و بازار اوراق قرضه دچار کاهش شد. ارزش سهام بخش مالی با افزایش نرخ بهره در اواخر روز لطمه دید. پس از کاهش ناگهانی قیمت کالاها، افزایش ابتدای معاملات ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده فلزات و انرژی از میان رفت. نیک کالیواس تحلیل‌گر ارشد شاخص‌ها از مرکز ام‌اف گلوبال گفت «در ابتدای روز قیمت کالاها افزایش خوبی داشت و موجب افزایش شاخص‌ها شد اما با تثبیت ارزش دلار در طول روز، قیمت کالاها کاهش یافت.»شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۹/۶۰ واحد یا ۵۳/۰ درصد سقوط کرد و به ۷۵/۱۱۳۴۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۵/۹ واحد یا ۸۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۰/۱۲۱۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۷/۱۷ واحد یا ۶۶/۰ درصد افت کرد و به ۹۸/۲۵۶۲ واحد رسید.