گروه بین‌الملل- دیروز جمعه بورس‌های جهان دچار کاهش شدند زیرا نگرانی‌ها از احتمال نجات‌های مالی بیشتر درمیان کشورهای مقروض اروپایی افزایش یافت و همچنین درپی درگیری نظامی بین کره‌شمالی و جنوبی تنش‌ها بین این دو کشور تشدید شد. در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۴۷/۵۶۵۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد افت کرد و به ۸۰/۶۸۴۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۳/۳۷۳۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با کاهش روبه‌رو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد افت کرد و به ۱۱۱۳۱ واحد رسید.

تحلیل‌گران براین باورند که سرمایه‌گذاران آسیایی درپی تنش به وجود آمده بین دو کره نگران بودند. روز سه‌شنبه کره شمالی جزیره یئونپیواونگ کره جنوبی را گلوله باران کرد. در این حمله چهار نفر از مردم کره جنوبی کشته شدند. دیروز نیز چند ساعت پس از آن که پیونگ‌یانگ هشدار داد شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ قرار دارد، صدای شلیک گلوله توپ شنیده شد.

لی کاک ژو رییس تحقیقات مرکز فیلیپ سکیوریتیز در سنگاپور گفت: «اکثر کشورهای آسیا درمورد وضعیت کره تردید دارند و بازارها نمی‌دانند که چه رخ خواهد داد.»

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۴/۰ درصد کاهش در رقم ۵۶/۱۰۰۳۹ واحد ثابت شد. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۱ درصد سقوط کرد و به ۸۰/۱۹۰۱ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸/۰ درصد افت کرد و به ۲۵/۲۲۸۷۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا از این روند کاهش پیروی نکرد و با ۱/۰ درصد افزایش به رقم ۳۰/۴۵۹۸ واحد رسید. بورس‌های تایوان، مالزی، اندونزی، سنگاپور و نیوزیلند نیز دچار کاهش شدند.

بورس چین نیز درمیان نگرانی از سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تر سقوط کرد. شاخص شانگهای کامپوزیت ۹/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۰/۲۸۷۱ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۴/۰ درصد افت کرد و به ۹۰/۱۳۳۲ واحد رسید.

هو یواکسیائو اقتصاددان ارشد مرکز شانگهای سکیوریتیز در شانگهای گفت: «باور عمومی براین است که چین اقدامات بیشتری را برای مهار وجوه درگردش اتخاذ و دسترسی به نقدینگی را سخت‌تر خواهد کرد.»

در اروپا، بحران بدهی که چند هفته پیش قابل کنترل به نظر می‌رسید، درحال گسترش است. برخی از کارشناسان معتقدند به زودی اسپانیا نیز همچون ایرلند و یونان مجبور خواهد شد از خارج تقاضای کمک مالی کند. دیروز بورس‌های آسیا از وال‌استریت تاثیر نگرفتند زیرا روز پنج‌شنبه بازارهای مالی آمریکا به مناسبت روز شکرگزاری تعطیل بودند.