گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه گذشته رییس‌جمهوری ایالات متحده در سخنرانی خود اظهار داشت که آمریکا همواره در طول تاریخ خود مسیری را در پیش گرفته است که آینده آن را بهتر بسازد. اوباما در شرایطی به مناسبت فرارسیدن فصل خرید سال نو در آمریکا سخنرانی کرد که کشورش به تازگی از بدترین رکود اقتصادی دهه‌های اخیر رهایی یافته است و اوباما تلاش کرد که روحیه خریدی را که مردم آمریکا پیش از رکود داشتند، در آن‌ها برانگیخته سازد. به گزارش آسوشیتد پرس، اوباما در سخنرانی هفتگی رادیویی و اینترنتی خود گفت: «این دشوارترین روز شکرگزاری نیست که مردم آمریکا تجربه کرده‌اند. ولی به دلیل آنکه بسیاری از اعضای خانواده‌های ما آمریکاییان آسیب دیده‌اند، ما باید به فکر یکدیگر باشیم.» در آمریکا روز پس از عید شکرگزاری (Thanksgiving Day) جمعه سیاه خوانده می‌شود.

بر طبق رسم آمریکاییان جمعه سیاه نخستین روز فصل خریدهای کریسمس است. در این روز بسیاری از خره‌فروشان فروشگاه‌های خود را خیلی زود باز می‌کنند؛ حدود ۴ صبح یا حتی زودتر از آن. خرده‌فروشان آمریکایی در این روز سعی می‌کنند با ارائه حراج‌های تبلیغاتی خود فصل خرید بهتری را رقم زنند. امسال اما برخی از فروشگاه‌های معروف از جمله الد نیوی، تویز آر آس و سیرز، به امید پیشی‌گرفتن در جلب مشتریان، در تعطیلی روز شکرگزاری، یعنی یک روز زودتر، حراج سال نوی خود را آغاز کردند و اعلام کردند از ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه به‌صورت ۲۴ ساعته آماده فروش کالاهایشان به مشتریان هستند. گفته می‌شود از نخستین ساعات شروع حراج سال نو خریداران در جلوی فروشگاه‌ها صف کشیدند.

به دلیل آنکه روز شکرگزاری همیشه با چهارمین پنج‌شنبه ماه نوامبر مصادف است، جمعه سیاه بین روزهای ۲۳ تا ۲۹ نوامبر خواهد بود. معمولا در این روز انبوه جمعیت خریدارانی که به امید تخفیف‌های ویژه به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند، در خیابان‌ها و معابر با ازدحام جمعیت و ترافیک شدید روبه‌رو می‌شوند. البته طی سال‌های رکود اقتصادی اخیر، احتیاط مصرف‌کنندگان آمریکایی موجب شد آنان بیش از پیش صرفه‌جویی کنند.

علت انتخاب این اسم برای روز جمعه سیاه این است که در قدیم فروشندگان آمریکایی در حساب‌های مالی خود فروش کم را که برای کسب‌و‌کارشان نتیجه منفی داشت با جوهر قرمز می‌‌نوشتند و به ثبت می‌رساندند. آن‌ها فروش‌های زیاد خود را که برایشان سود در پی داشت، در حساب‌های مالی خود با جوهر سیاه می‌نوشتند. اگر چه این روزها از حساب‌های مالی دست‌نویس با جوهر خبری نیست اما به دلیل آنکه همواره در این روز میزان فروش خرده‌فروشان آمریکایی زیاد است، نام جمعه سیاه بر آن ماند.