تلاش‌های اضطراری چین برای پایان کابوس شبه‌جزیره کره
عکس: AFP

همزمان با آغاز رزمایش مشترک نظامی واشنگتن و سئول انجام می‌شود
تلاش‌های چین برای کاهش تنش در شبه‌ جزیره کره
گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: چین دیروز تلاش کرد تا با‌هدف آرام کردن اوضاع در شبه جزیره کره که پس از حمله کره‌شمالی به جزیره یئوپیواونگ متعلق به کره‌جنوبی به شدت متشنج شده‌است، نشستی اضطراری در پکن برگزار کند.
این تلاش‌ها ساعاتی پس از آغاز رزمایش مشترک دریایی سئول و واشنگتن انجام می‌شود که هدف از آن نمایش قدرت و اتحاد میان کره‌جنوبی و ایالات‌متحده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده بلند‌پایه اتمی چین خواستار برگزاری نشست شش جانبه میان کشور‌های درگیر در مناقشه شبه‌جزیره کره شد. این شش کشور عبارتند از کره‌جنوبی، کره‌شمالی، ایالات‌متحده، ژاپن، روسیه و چین. تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پس از آن افزایش یافت که کره‌شمالی روز سه‌شنبه هفته گذشته جزیره یئوپیواونگ را مورد حملات توپخانه‌ای قرار داد، اقدامی که به کشته‌شدن چهار نفر منجر شد و سایه جنگ را بر سر این شبه‌جزیره گستراند.
وو داوی، نماینده اتمی چین طی بیانیه‌ای که در پکن منتشر شد اعلام کرد که جامعه جهانی، به خصوص کشور‌های شش‌گانه به شدت از تحولات اخیر نگرانند. او همچنین خواستار نشست روسای تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای این شش کشور در اوایل ماه دسامبر در چین شد.
با این همه هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای شش‌گانه این پیشنهاد را می‌پذیرند یا نه. این در حالی است که سئول و واشنگتن در برابر از سرگیری مذاکرات «خلع سلاح در برابر کمک» انجام می‌شد، مقاومت و تاکید می‌کنند تا زمانی که پیونگ یانگ تعهد جدی خود را برای خلع سلاح هسته‌ای نشان ندهد، به پای میز مذاکره باز نخواهند گشت.
در همین حال ژاپن به بیانیه چین با احتیاط پاسخ داد. تتسورو فوکویاما، از مقامات دولت چین در همین‌باره به خبرنگارانی که از او درباره پیشنهاد اخیر چین پرسیدند، گفت: «‌ما با تحولات برخوردی محتاطانه خواهیم داشت و همزمان همکاری نزدیکی با کره‌جنوبی و ایالات‌متحده انجام خواهیم داد.»
تنش‌ها بین دو کره‌ که سه سال در دهه ۱۹۵۰ میلادی با یکدیگر جنگیده‌اند، پس از آن افزایش یافت که در سال ۲۰۰۸ میلادی دولتی محافظه‌کار که سیاست‌هایی سختگیرانه علیه کره‌‌شمالی که مسلح به بمب‌اتم است اتخاذ می‌کند، قدرت را در کره‌جنوبی به دست گرفت.
این در حالی است که هشت‌ماه پس از غرق شدن مرگبار کشتی جنگی کره‌‌جنوبی، کره‌شمالی جزیره یئوپیواونگ را زیر آتش توپخانه‌ای خود قرار داد. سئول پیونگ‌یانگ را عامل غرق شدن کشتی جنگی خود می‌داند. این جزیره‌، جزیره‌ای متعلق به کره‌جنوبی است که پایگاه‌های نظامی در آن قرار دارد و 1300 شهروند عادی هم در آن زندگی می‌کنند. دو تفنگدار دریایی کره‌جنوبی و دو غیر‌نظامی در جریان این حملات کشته شدند. 18 نفر نیز بر‌اثر این حملات مجروح شدند. این شدید‌ترین درگیری نظامی میان دو طرف از زمان جنگ کره است. این جنگ بین سال‌های 1950 تا 1953 میلادی جریان داشت. این حملات باعث شد تا ساکنان جزیره یئوپیواونگ به پناهگاه‌ها بروند و بسیاری از خانه‌ها در آتش بسوزند.
کره‌شمالی بر‌این باور است که کره‌جنوبی با انجام مانور نظامی در مرز دریایی بین دو کره‌، پیونگ‌یانگ را تحریک و مقامات آن را ناچار به انجام حملات نظامی علیه جزیره یئوپیواونگ کرده‌است. مقامات کره‌شمالی تاکید می‌کنند که اگر کره‌جنوبی و آمریکا به رزمایش‌های خود ادامه دهند به طرزی «‌بی‌رحمانه» واکنش نشان خواهند داد.
همزمان و در حالی که کشتی‌های ایالات‌متحده و کره‌جنوبی از جمله ناو هواپیمابر اتمی یو.‌اس.‌اس جورج واشنگتن دیروز وارد آب‌های کرانه باختری شبه‌جزیره کره‌شدند، چین تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای آرام‌کردن تنش‌ها در منطقه آغاز کرده است.
این در حالی است که واشنگتن و سئول به شدت به چین فشار وارد می‌کنند تا اوضاع تنش‌آلود شبه‌جزیره کره را که در آستانه یک جنگ تمام‌عیار قرار دارد، آرام کند. چین اصلی‌ترین متحد کره‌شمالی به شمار می‌رود و بیشترین کمک را به این کشور انجام می‌دهد.
همزمان با این تحولات، دای بینگو، از اعضای شورای دولتی چین، در آخرین ساعات پیش از برگزاری رزمایش مشترک کره‌جنوبی و چین به سئول رفت تا با لی میونگ باک، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، رایزنی کند.
دفتر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که لی در دیدار با بینگو که مشاور بلند‌پایه سیاست‌خارجی چین است از او خواست تا به نحوی بی‌طرفانه و مسوولانه برای برقراری صلح در منطقه تلاش کند. در ادامه بیانیه دفتر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی هشدار داده شده‌است که سئول به هرگونه تحریک احتمالی در آینده واکنشی «قدرتمندانه» نشان خواهد داد.
بیانیه دفتر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی اولین واکنش عمومی لی به تحولات شبه‌جزیره کره در چند روز اخیر به شمار می‌رود. لی قرار بود امروز‌- ‌دوشنبه- صبح برای مردم کره جنوبی سخنرانی کند. این در حالی بود که افکار عمومی در این کشور به شدت خواستار اتخاذ اقدامی سختگیرانه‌تر علیه کره‌شمالی هستند و این کشور را کشوری ستیزه‌جو توصیف می‌کنند.
کره‌شمالی در ماه آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی پس از آن از مذاکرات شش‌جانبه «خلع سلاح در برابر کمک» خارج شد که از سوی جامعه جهانی به دلیل آزمایش یک موشک دوربرد مورد محکومیت شدید قرار گرفت.
با این همه پیونگ‌یانگ به تازگی با حمایت پکن، نشان داده‌است که به از سر‌گیری مذاکرات علاقه دارد. اما به دنبال بی‌میلی شدید ایالات‌متحده و کره‌جنوبی به شدت نسبت به از سرگیری مذاکرات نا‌امید شده است. پیونگ‌یانگ به این دلیل به ادامه مذاکرات نیازمند است که در مقابل خلع سلاح کمک دریافت می‌کند و به این کمک‌ها سخت نیازمند است.پیونگ‌یانگ که انگیزه اصلی خود برای ساخت بمب اتم را حضور نظامی ایالات‌متحده در شبه‌جزیره توصیف می‌کند، همواره رزمایش مشترک میان کره‌جنوبی و آمریکا را به عنوان تمرینی برای جنگ علیه کره‌شمالی قلمداد کرده است.
اما واشنگتن که برای حمایت از متحد خود یعنی کره‌جنوبی ۲۸ هزار نیروی نظامی در شبه‌جزیره کره مستقر کرده‌است، تاکید می‌کند که این رزمایش‌های نظامی اقدامی عادی است و پیش از حمله کره‌شمالی به جزیره یئوپیواونگ در روز سه‌شنبه هفته پیش، برنامه‌ریزی شده بود.
دای بینگو، عضو شورای دولتی چین در دیدار با رییس‌جمهوری کره جنوبی/ عکس: رویترز