شادی آذری- دیروز، یکشنبه، با گردهمایی وزرای دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل، شکل نهایی بسته بین‌المللی نجات مالی ایرلند تکمیل شد. مبلغ این بسته بالغ بر ۸۵ میلیارد یورو، معادل ۱۱۳ میلیارد دلار است. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها یک روز پس از تظاهرات خیابانی در دوبلین، پایتخت ایرلند، که در اعتراض به برنامه‌ صرفه‌‌جویی دولت این کشور برپا شد و پیش از آنکه بازارهای مالی آسیا در ساعات اولیه امروز کار خود را در هفته جدید آغاز کنند، ارقام دقیق کمک‌های بین‌المللی به امضای مقامات رسید.

یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفته است که بر اساس توافق این مذاکره‌کنندگان بین‌المللی در دوبلین، این بسته نجات مالی شامل یک کمک ۳۵ میلیارد یورویی به بخش بانکی آسیب‌دیده ایرلند است. بسته نجات مالی ایرلند، دومین کمک مالی اروپا در سال میلادی جاری است. نخستین کمک، بسته ۱۱۰ میلیارد یورویی بود که در ماه مه به یونان تعلق گرفت.

دیروز توافقات مربوط به بسته کمک مالی به ایرلند در شرایطی نهایی شد که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بسته‌های نجات دیگری نیز برای پرتغال، اسپانیا و سایر اقتصادهای گرفتار در بحران بدهی‌های اروپا در راه خواهد بود. البته سیاستمداران تاکنون منکر چنین اقدامی شده‌اند.

هدف از ارائه بسته نجات مالی به ایرلند این است که از شیوع بحران بدهی‌ها به سایر اقتصادهای حوزه یورو و کشورهای همسایه جلوگیری شود. به همین دلیل سعی شد در این بسته از مشارکت صندوق بین‌المللی پول و وام دو جانبه کشورهای غیر عضو ناحیه یورو چون بریتانیا، دانمارک و سوئد نیز استفاده شود. کسری بودجه ایرلند در سال جاری میلادی به ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده و همین مساله موجب شده است که مقامات اپوزیسیون، نخست‌وزیر این کشور، برایان کوون را به باد انتقاد بگیرند.

بر اساس برنامه ریاضت اقتصادی چهارساله ایرلند که در هفته گذشته به تصویب رسید و شرط کلیدی برای دریافت کمک‌های بین‌المللی بود، این کشور باید ۱۰ میلیارد یورو از هزینه‌های خود بکاهد و ۵ میلیارد یورو بر درآمدهای مالیاتی خود بیفزاید. طی این برنامه همچنین ۲۵،۰۰۰ شغل، دستمزد بخش خصوصی، حقوق بازنشستگی و پرداخت تامین اجتماعی کم خواهد شد تا با کسری عظیم بودجه دولت مقابله شود و از این طریق ۱۵ میلیارد یورو تا سال ۲۰۱۴ صرفه‌جویی شود.

این راهکارها در روز شنبه با تظاهرات ده‌ها هزارتن در دوبلین مواجه شد. روی پلاکاردهای مردم معترض این شعارها به چشم می‌خورد: «ایرلند فروشی نیست، مال صندوق بین‌المللی پول هم نیست.» و «راهی بهتر و منصفانه‌تر هم وجود دارد.»