حمایت چین از اتحاد دو کره

ژولین پل آسانژ؛ سخنگو و سردبیر استرالیایی وب‌سایت ویکی‌لیکس/ عکس:AP

گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: اسناد منتشر شده دیپلماتیک ایالات‌متحده توسط سایت ویکی‌لیکس نشان می‌دهند که چین از کره‌شمالی نا‌امید شده‌است. این اسناد همچنین این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که پکن در آینده اتحاد کره‌شمالی و کره‌جنوبی را تحت حاکمیت کره‌جنوبی خواهد پذیرفت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، این یاد‌داشت‌ها همچنین بر اهمیت اساسی نقش دیپلمات‌های آمریکا و کره‌جنوبی بر جهت‌گیری آینده چین درباره حیات آینده کشور منزوی و فقیر کره‌شمالی که دولتی کمونیستی و تندرو دارد، تاکید می‌کنند.

اسناد جدید در شرایطی منتشر می‌شوند که تنش‌هایی جدید در شبه‌جزیره کره به وقوع پیوسته‌است و سه‌شنبه هفته گذشته کره‌شمالی یک جزیره متعلق به کره‌جنوبی را زیر آتش توپخانه‌ای خود قرار داد که بر‌ اثر آن چهار نفر کشته‌شدند. پیونگ‌یانگ همچنین هشدار داده‌است که رزمایش مشترک نظامی ایالات‌متحده و کره‌جنوبی در آب‌های دریای زرد، شبه‌جزیره کره را در آستانه جنگ قرار داده‌است.مطابق با اسناد منتشر شده، چون یونگ وو، معاون وقت وزیر‌خارجه کره‌جنوبی در ماه فوریه در دیدار با خانم کاثلین استیفنز، سفیر ایالات‌متحده در سئول، به او گفته‌است که پکن با کره متحد که توسط سئول اداره شود و بر‌اساس اتحادی بی‌خطر با واشنگتن به ایالات‌متحده متکی باشد و با چین دشمنی نورزد، مشکلی نخواهد داشت.به گفته چون، فرصت‌های اقتصادی در کره متحد، می‌توانند رضایت چین را برای فروپاشی کره‌شمالی و اتحاد دوباره شبه‌جزیره کره فراهم کنند.با این حال، اسناد دیپلماتیک منتشر شده هشدار داده‌اند که چین - که در زمان جنگ کره بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی در کنار کره‌شمالی جنگید- حضور نیروهای آمریکایی در شمال منطقه غیر‌نظامی که در حال حاضر مرزهای کره‌شمالی و کره‌جنوبی را تشکیل می‌دهند، نخواهد پذیرفت.در واکنش به انتشار این اسناد، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن اسناد منتشر شده را مورد توجه قرار داده‌است اما واکنش خاصی به این اسناد نشان نخواهد داد.هونگ که در جریان یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت تاکید کرد: «‌چین همواره از شمال و جنوب شبه‌جزیره کره برای برقراری گفت‌و‌گو و مشورت که با هدف بهبود روابط این دو انجام شود، استقبال خواهد کرد.»در اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس همچنین« چون» پیش‌بینی کرده‌است که حکومت پیونگ‌‌یانگ پس از مرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی که گفته می‌شود به شدت بیمار است، سه سال بیشتر دوام نخواهد آورد. این در شرایطی است که رهبر کره‌شمالی، چندی پیش کیم جونگ اون، جوانترین فرزند پسرش را به عنوان جانشین آینده خود معرفی کرد و او را به مقام ژنرالی رساند. آگاهان سیاسی می‌گویند که «اون» اواخر دهه سوم زندگی‌اش را می‌گذراند و حدودا ۲۷ سال سن دارد.

اسناد منتشر شده سایت ویکی‌لیکس همچنین مدعی شده‌اند که چین کمتر از آنچه که پیش از این تصور می‌شد از اوضاع کره‌شمالی اطلاع دارد و کمتر از آنچه انتظار می‌رفت بر دولت پیونگ یانگ نفوذ دارد. این اسناد همچنین تاکید می‌کنند که پکن به تدریج با طرح اتحاد دو کره موافقت خواهد کرد.بی.‌بی.‌سی هم دیروز گزارش داد که دو مقام بلندپایه چین به طور محرمانه به «چون» که در حال حاضر سمت مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی را در اختیار دارد گفته‌اند که کره‌شمالی و جنوبی باید زیر نظر سئول به کشوری واحد تبدیل شوند.بر‌اساس این پیام‌ها، این مقامات چینی تاکید کرده‌اند که نسل جوان‌تر دولت این کشور به کره‌شمالی به عنوان یک ناحیه استراتژیک حفاظتی بین قلمروی چین و کره‌جنوبی نگاه نمی‌کند.در بخش دیگری از این اسناد به نقل از معاون وزیر امور خارجه چین آمده‌است که کره‌شمالی مانند« ‌بچه‌ای لوس» رفتار می‌کند تا توجه آمریکا را به خود جلب کند.

واکنش آمریکا

در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در نخستین واکنش درباره اسناد منتشر شده از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس، از افشای این اطلاعات به شدت ابراز تاسف کرد و گفت این اقدام نه تنها حمله به سیاست خارجی آمریکا بلکه حمله به جامعه جهانی است.هیلاری کلینتون روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود گفت ایالات متحده به شدت با کسانی که این اسناد را دزدیده‌اند، برخورد خواهد کرد. او اضافه کرد:« ایالات متحده، از افشای هرگونه اطلاعاتی که باید محرمانه می‌ماند، از جمله گفت‌وگوهای خصوصی میان مقام‌ها یا مشاهدات و ارزیابی‌های شخصی دیپلمات‌هایمان عمیقا متاسف است.» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که انتشار چنین اسنادی در همکاری ایالات متحده با دیگر کشورها تاثیر خواهد گذاشت اما او در عین حال ابراز اطمینان کرد که مناسبات آمریکا با دیگر کشورها استوار خواهد ماند.

واکنش عربستان

از سوی دیگر عربستان اعلام کرد، اسنادی که اخیرا از سوی سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، ارتباطی به این کشور ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اخبار البشیر اسامه النقلی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان؛ با بیان این که مواضع این کشور همواره روشن و واضح است، تاکید کرد: «‌اسنادی که از سوی این سایت منتشر شده و درباره دعوت ملک عبدالله پادشاهی عربستان از واشنگتن برای حمله به ایران به منظور متوقف کردن برنامه‌ هسته‌‌ای این کشور سخن گفته‌است، ارتباطی با عربستان ندارد.»