گروه بین‌الملل- دیروز جمعه قیمت نفت کاهش یافت و به حدود بشکه‌ای ۸۸ دلار رسید. اما امید به رشد خوب تقاضا برای نفت و پیشرفت اروپا در مهار بحران بدهی، این کاهش را تعدیل کرد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه به ۶۰/۸۷ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۲۵/۱ دلار افزایش در رقم ۸۸ دلار ثابت شد. این رقم تنها اندکی کمتر از بالاترین سطح قیمت نفت در سال ۲۰۱۰ یعنی رقم ۲۹/۸۸ دلار بود.

نشانه‌های بهبود اقتصادی در آمریکا موجب افزایش وال‌استریت و در نتیجه افزایش قیمت نفت شده است. فعالیت تولیدی، فروش خرده‌فروشی و بخش مسکن آمریکا همگی بهبود یافته‌اند.

مرکز بارکلیز کپیتال در گزارشی عنوان کرد آمار خوب بخش تولیدی چین نیز اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش داد و توجه سرمایه‌گذاران را از مشکلات بدهی اروپا به تقاضای خوب جهانی برای نفت معطوف کرد.

مرکز ریتربوش اند آسوشیتس چشم‌انداز روبه افزایشی را برای قیمت نفت ارائه داد. این مرکز پیش‌بینی کرد در آینده نزدیک قیمت نفت به ۵۰/۹۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. اما پیش‌بینی موسسه گلدمن ساکس بسیار خوش‌بینانه‌تر است. این موسسه پیش‌بینی کرد متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۱ به ۱۰۰ دلار و در سال ۲۰۱۲ به ۱۱۰ دلار خواهد رسید.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه بنزین ۳۵/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۳۳/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۵۱/۹۰ دلار در هر بشکه معامله شد.