قیمت نفت رکورد دو ساله را شکست

عکس: Steel-Drum.cn

گروه بین‌الملل- رفیعه هراتی: دیروز سه‌شنبه قیمت نفت به بالاترین سطح طی دو سال گذشته یعنی رقم بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه رسید، زیرا برآوردها حاکی از آن بود که میزان ذخایر نفت آمریکا برای نخستین‌بار طی سه هفته گذشته کاهش داشته است. براساس نظرسنجی بلومبرگ در هفت روز منتهی به ۳ دسامبر میزان ذخایر نفت از ۷/۳۵۹ میلیون بشکه به ۵/۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. شاخص قدرت نسبی چهارده روزه نفت که نشان‌دهنده سرعت افزایش یا کاهش قیمت نفت در این دوره زمانی است، در سطح ۲/۶۷ واحد قرار دارد. این سطح نشان می‌دهد قیمت‌ نفت به سرعت افزایش یافته است.

آمریتا سن، تحلیل‌گر مرکز بارکلیز در لندن می‌گوید: «در آمریکا افزایش ذخایر بسیار بسیار سریع رخ داده است، اما طی پنج شش هفته گذشته حدود ۴۰ میلیون بشکه از میزان ذخایر کاسته شده است و همچنان که به سال نو نزدیک می‌شویم این کاهش ادامه می‌یابد.»

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه به اندازه ۹۹ سنت یا ۱/۱ درصد افزایش یافت و به ۳۷/۹۰ دلار در هر بشکه رسید. این بالاترین رقم نفت از ۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه نیز ۹۱ سنت یا یک درصد جهش کرد و به بشکه‌ای ۳۶/۹۲ دلار رسید. در ابتدای معاملات نیویورک قیمت نفت با ۷/۰ درصد کاهش روبه‌رو شد اما با کاهش ۴/۰ درصدی شاخص دلار، این کاهش جبران شد. شاخص دلار ارزش این ارز را دربرابر شش ارز عمده اندازه‌گیری می‌کند. روز دوشنبه نیز قیمت نفت با افزایش روبه‌رو شد، زیرا این گمان وجود داشت که آمریکا اقدامات محرک اقتصادی خود را افزایش خواهد داد و پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از کاهش دما در آمریکا و اروپا بود. در سال جاری میلادی قیمت نفت ۱۳ درصد رشد داشته است.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، میزان ذخایر بنزین ۸۷۵ هزار بشکه یا ۴/۰ درصد افزایش یافته است. این سومین افزایش هفتگی و طولانی‌ترین افزایش متوالی میزان ذخایر بنزین از ماه اوت تاکنون است.

برخی از تحلیل‌گران براین باورند که باوجودی که ارزش دلار و سهام مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت نفت است، سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت نفت به دنبال هرگونه نشانه امیدوارکننده از عرضه و تقاضا هستند.

مرکز مشاوره کامرون هانوور گزارش داد: «معامله‌گران برای به دست آوردن نشانه‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا و افزایش فصلی نرخ پالایش، میزان ذخایر نفت را به دقت بررسی می‌کنند.»

اداره اطلاعات انرژی آمریکا امروز، چهارشنبه، گزارش میزان ذخایر نفت را در هفته منتهی به ۳ دسامبر منتشر می‌کند.