گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، بورس‌های آسیا وضع متفاوتی داشتند، زیرا افزایش ارزش ین موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های صادرکننده ژاپنی شد و نگرانی از افزایش احتمالی نرخ بهره در چین از اعتماد سرمایه‌گذاران کاست. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۶/۱۰۱۴۷ واحد رسید. با افزایش ارزش ین دربرابر دلار، سرمایه‌گذاران، سهام شرکت‌های صادرکننده ژاپنی را فروختند.

شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۷۳/۲۸۴۲ واحد رسید، زیرا رسانه‌های چین اعلام کردند پکن به زودی نرخ بهره را افزایش می‌دهد. چین با این مساله درگیر است که چگونه افزایش قیمت‌ها را مهار و رشد اقتصادی خود را آرام کند. بورس‌های سنگاپور، نیوزیلند، فیلیپین و هندوستان نیز دچار کاهش شدند.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ کاهش ابتدای روز خود را جبران کرد و با ۶/۰ درصد افزایش در رقم ۱۹/۲۳۳۶۹ واحد ثابت شد. شاخص کاسپی کره جنوبی ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۳۲/۱۹۶۲ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۳۰/۴۷۳۰ واحد رسید.

روز دوشنبه نگرانی‌ها درمورد بحران بدهی اروپا سرمایه‌گذارانی را که به دنبال دلیلی برای افزایش شاخص‌ها بودند ناکام گذاشت و شاخص‌ها در وال‌استریت تقریبا بدون تغییر روز را به پایان رساندند.

اما پس از آن که اوباما، رییس جمهوری، آمریکا اعلام کرد با جمهوری‌خواهان درمورد چگونگی تمدید کاهش مالیات‌ها به توافق رسیده است، فروش آتی شاخص‌ها با افزایش روبه‌رو شد. پیتر کنی مدیرعامل بازارهای سهام نایت دراین باره گفت: «در چند کلمه، این مذاکره‌ای بود که وال‌استریت انتظار آن را از واشنگتن داشت و کاملا مشخص است که این یک مصالحه است.» مساله دیگری که موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شد اظهارات بدبینانه بن برنانکه رییس فدرال رزرو بود که تلاش کرد به بازارها اطمینان دهد فدرال رزرو قادر است درصورت لزوم اندازه برنامه محرک اقتصادی خود را افزایش دهد. پل مندلسون کارشناس ارشد مرکز خدمات مالی ویندهم درمورد اظهارات برنانکه گفت: «به لحن گفتار برنانکه گوش کردم و لحن او مرا نگران کرد. لحن او مرا هم به عنوان سرمایه‌گذار و هم به عنوان مدیر نگران کرد. فکر می‌کنم چون او تحت فشار بوده است سعی داشت مردم آمریکا را بفروشد.» شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۰/۱۹ واحد یا ۱۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۹/۱۱۳۶۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۹/۱ واحد یا ۱۳/۰ درصد افت کرد و به ۱۲/۱۲۲۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۶/۳ واحد یا ۱۳/۰ درصد رشد کرد و به ۹۲/۲۵۹۴ واحد رسید.