گروه بین‌الملل- پس از آن که قیمت نفت برای نخستین‌بار طی بیش از دو سال گذشته به بشکه‌ای بیش از ۹۰ دلار رسید، دیروز چهارشنبه قیمت نفت دچار کاهش شد. زیرا سرمایه‌گذاران از افزایش روز سه‌شنبه به اندازه کافی سود بردند و افزایش ارزش دلار تقاضا برای کالاها را کاهش داد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه به ۲۳/۸۸ دلار در هر بشکه رسید. روز سه‌شنبه قیمت نفت رقم ۷۶/۹۰ دلار را ثبت کرد که بیشترین میزان از ۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. اما در پایان معاملات قیمت نفت دچار کاهش شد و به ۶۹/۸۸ دلار رسید.

ویکتور شام تحلیل‌گر انرژی از مرکز مشاوره پوروین اند گرتز می‌گوید: «این کاهش غیرمنتظره نیست. این به دلیل فروش سودآور بعد از رسیدن قیمت نفت به سطح ۹۰ دلار است.»

یکی از عوامل افزایش قیمت نفت در روز سه‌شنبه توافق اوباما با رهبران جمهوری‌خواه درمورد تمدید کاهش مالیات‌های دوران ریاست‌جمهوری بوش بود. موج سرما در اروپا و آمریکا نیز موجب افزایش تقاضا برای سوخت شده است.

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت در سال آینده به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نیز خواهد رسید. آنها علت این افزایش را رشد تقاضا از طرف چین و دیگر اقتصادهای نوظهور عنوان می‌کنند. در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه قیمت بنزین به ۳۱/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۴۱/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد. قیمت نفت خام برنت نیز به بشکه‌ای ۲۷/۹۰ دلار رسید.