گروه بین‌الملل- دیروز جمعه قیمت نفت به بشکه‌ای ۸۹ دلار نزدیک شد زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار نشست آخر هفته اعضای اوپک بودند تا ببینند آیا تغییری در سیاست تولید این سازمان صورت خواهد گرفت یا خیر. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه به ۷۷/۸۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۹ سنت افزایش در رقم ۳۷/۸۸ دلار ثابت شد.

تحلیل‌گران براین باورند که مقامات ۱۲ کشور عضو اوپک در نشست امروز شنبه در اکوادور سقف تولید را تغییر نخواهند داد.

سازمان اوپک که ۳۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون سقف تولید را تغییر نداده است. ماه گذشته، علی نعیمی وزیر نفت عربستان سعودی گفت: قیمت نفت بین ۷۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه برای مصرف‌کنندگان قابل تحمل است.

برخی تحلیل‌گران نگران هستند که رشد متزلزل اقتصادی در کشورهای توسعه یافته قیمت بالای کالاهایی چون نفت را توجیه نمی‌کند. قیمت نفت اوایل هفته به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسید.

مرکز کپیتال اکونومیکس در گزارشی عنوان کرد: «تهدید ایجاد حباب در بازار کالاها بیشتر شده است. اگر قیمت کالاها در سطح کنونی تثبیت شود، بنابراین تقاضا از طرف مصرف‌کنندگان نیز باید به طور پیوسته بالا باشد. از آنجایی که اقتصادهای عمده توسعه یافته به تدریج از رکود خارج می‌شوند، این امر تاثیر منفی بسیاری بر بهبود اقتصادی اقتصادهای نوظهور می‌گذارد.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه قیمت بنزین به ۳۴/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۴۳/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد. در لندن قیمت نفت خام برنت به ۴۹/۹۱ دلار در هر بشکه رسید.