گروه بین‌الملل- درمیان نگرانی از افزایش احتمالی نرخ بهره در چین، دیروز جمعه بورس‌های آسیایی دچار کاهش شدند. اما بورس‌های اروپا افزایش اندکی را ثبت کردند. دیروز سرمایه‌گذاران آسیایی درمورد احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی چین نگران شدند زیرا مقامات این کشور اقدامات خود را برای مبارزه با تورم فزاینده تشدید خواهند کرد. سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر رشد اقتصادی سریع چین را کند خواهد کرد. مرکز خدمات مالی کردیت سوئیس پیش‌بینی کرد سیاست‌گذاران چین به منظور مهار تورم طی سال آینده نرخ بهره سپرده یک ساله را تا ۲۵/۲ درصد و نرخ وام‌دهی را تا ۱۰/۲ درصد افزایش خواهند داد. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۴/۰ درصد و شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد رشد کرد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۵/۱۰۲۱۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۰ درصد افت کرد و به ۱۴/۱۹۸۶ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ کمتر از ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۱/۲۳۱۶۲ واحد رسید. اما شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۱ درصد جهش کرد و به ۰۴/۲۸۴۱ واحد رسید.

روز پنج‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت وضع متفاوتی پیدا کردند زیرا معامله‌گران منتظر بودند ببینند آیا توافق مالیاتی که بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان صورت گرفته است در مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است به تصویب خواهد رسید یا خیر. دموکرات‌های سنا روز پنج‌شنبه اعلام کردند شکل کنونی توافق مالیاتی را نمی‌پذیرند. بر اساس این توافق که بین باراک اوباما و رهبران جمهوری‌خواه صورت گرفت کاهش مالیات‌ها برای همه سطوح درآمدی به مدت دو سال تمدید می‌شود. دموکرات‌ها می‌گویند نرخ مالیات برای اقشار ثروتمند باید به سطح قبلی برگردد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بسته مالیاتی، اقتصاد آمریکا را تقویت خواهد کرد و هم‌اکنون برآوردهای خود را از رشد اقتصادی در سال آینده افزایش داده‌اند. برآورد تقریبی موسسه مالی گلدمن ساکس این است که طرح مالیاتی بین ۵/۰ تا یک درصد به رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۱ خواهد افزود. در ابتدای معاملات شاخص‌ها با افزایش روبرو شدند زیرا گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند کاهش یافته است. تعداد تقاضاها به ۴۲۱ هزار مورد کاهش یافت که این میزان کمتر از رقم ۴۲۸ هزار مورد پیش‌بینی شده توسط وال‌استریت بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۲/۴ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۲۳۳ واحد رسید. این دومین روز متوالی بود که شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به سطح جدیدی از افزایش در سال جاری رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۲/۲ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد افت کرد و به ۰۶/۱۱۳۷۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۱/۷ واحد یا ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۶۷/۲۶۱۶ واحد رسید.