گروه بین‌الملل- دیروز سه‌شنبه بورس‌های آسیا با افزایش روبرو شدند زیرا تنش‌ها در شبه‌جزیره کره اندکی کاهش یافت. بورس‌های اروپا نیز رشد کردند. سرمایه‌گذاران روز دوشنبه درمورد اقدامات احتمالی تلافی‌جویانه کره شمالی درقبال رزمایش نظامی کره جنوبی نگران بودند. اما درعوض، پیونگ‌یانگ از تهدید به حمله عقب‌‌نشینی کرد و براساس گزارش‌ها حاضر شد درمورد برنامه‌های هسته‌ای خود امتیاز هم دهد.

در ابتدای معاملات در اروپا، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۳۸/۳۹۰۸ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۰ درصد جهش کرد و به ۵۹/۵۹۳۰ واحد رسید و شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد افزایش یافت و در رقم ۰۵/۷۰۵۵ واحد ثابت شد.

در آسیا، پس از آن که بانک مرکزی ژاپن سیاست‌های پولی خود را تغییر نداد، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۵/۱ درصد افزایش یافت و به ۵۳/۱۰۳۷۰ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۶/۱ درصد جهش کرد و به ۸۶/۲۲۹۹۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۰۹/۲۰۳۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا نیز ۸/۰ درصد افزایش یافت و در رقم ۹۰/۴۷۷۱ واحد ثابت شد. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۸/۱ درصد جهش کرد و به ۱۱/۲۹۰۴ واحد رسید. بورس‌های تایوان، هندوستان و سنگاپور نیز با افزایش روبرو شدند. روز دوشنبه در وال‌استریت، حجم اندک معاملات و فقدان گزارش‌های اقتصادی موجب شد شاخص‌ها تغییر چندانی نداشته باشند. سهام شرکت امریکن اکسپرس بیشترین تغییر را درمیان ۳۰ شرکت تشکیل‌دهنده شاخص میانگین صنعتی داوجونز داشت. ارزش سهام این شرکت ۴/۳ درصد سقوط کرد و به ۵۰/۴۲ دلار رسید. زیرا مرکز استیفل نیکلاس رتبه‌ این شرکت را کاهش داد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۸/۱۳ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۳/۱۱۴۷۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۷/۳ واحد یا ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۰۸/۱۲۴۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۹/۶ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۶/۲۶۴۹ واحد رسید.

شاخص‌ها در ماه دسامبر به شدت رشد داشته‌اند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز از ابتدای ماه دسامبر تا کنون ۳/۴ درصد جهش کرده است و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ از ۸ دسامبر تاکنون هفت‌ بار رکورد جدید سالانه ثبت کرده است. طی این ماه سرمایه‌گذاران از بهبود آمارهای اقتصادی شامل فروش خرده‌فروشی، اعتماد مصرف‌کننده و تولیدات کارخانه‌ای و همچنین تغییر سیاست‌هایی که می‌تواند به سود سهامداران باشد، دلگرم شده‌اند. هفته گذشته باراک اوباما قانونی را امضا کرد که به موجب آن معافیت‌های مالیاتی دوران ریاست‌جمهوری بوش تا دو سال دیگر تمدید می‌شود.