کتایون همایونی- روز سه‌شنبه شرکت‌های مالی موجب شدند شاخص‌ها در وال‌استریت به افزایش جدیدی در سال جاری برسند. زیرا یک معامله بزرگ بانکی امیدها را مبنی بر این که معاملات بیشتری در راه است افزایش داد. بانک تورنتو-دومینیون اعلام کرد کرایسلر فایننشال، شاخه وام‌دهی شرکت خودروسازی کرایسلر، را از شرکت مدیریت سرمایه سربروس به مبلغ ۳/۶ میلیارد دلار خریداری می‌کند. این بانک کانادایی در سال ۲۰۰۸ نیز بانک کامرس بنکورپ را خریداری کرد و چند روز پیش بانک مونترئال اعلام کرد بانک مارشال اند ایزلی در میلواکی را به مبلغ ۱/۴ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به بیش از سطحی رسید که در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۸ یعنی آخرین روز معاملاتی پیش از فروپاشی موسسه مالی لمان برادرز به دلیل بحران مالی، در آن قرار داشت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در بالاترین سطح خود از ۲۹ اوت سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار دارد.

ادغام شرکت‌ها در سال جاری میلادی به شدت افزایش داشته است. این مساله به همراه نشانه‌های بهبود اقتصادی و تصویب بسته مالیاتی در هفته گذشته، موجب افزایش شاخص‌ها شده است. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در ماه جاری ۳/۶ درصد جهش کرده و از ابتدای سال تاکنون ۵/۱۲ درصد رشد داشته است. روز سه‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۳/۵۵ واحد یا ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۶/۱۱۵۳۳ واحد رسید. این شاخص از ابتدای ماه جاری تاکنون رشد ۸/۴ درصدی را ثبت کرده است. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۲/۷ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۰/۱۲۵۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۵/۱۸ واحد یا ۷/۰ درصد جهش کرد و به ۶۱/۲۶۶۷ واحد رسید. دیروز چهارشنبه حجم معاملات در بورس‌های جهان اندک بود زیرا سرمایه‌گذاران در آستانه کریسمس و تعطیلات سال نو دست به معامله نزدند. خبر معامله بانکی به ارزش ۳/۶ میلیارد دلار که موجب افزایش وال‌استریت شد، بر بازارهای آسیا نیز تاثیر مثبت گذاشت. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۵/۳۹۲۱ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان با افت ۳/۰ درصدی مواجه شد و به ۴۰/۵۹۳۷ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد سقوط کرد و به ۱۳/۷۰۷۳ واحد رسید. شاخص‌ها در چین نیز با کاهش روبه‌رو شدند به طوری که شاخص شانگهای کامپوزیت ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۹۰/۲۸۷۷ واحد رسید. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ژاپن با کاهش ۲/۰ درصدی به ۴۸/۱۰۳۴۶ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۹/۲۳۰۴۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی کمتر از ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۱/۲۰۳۸ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۱/۰ درصد جهش کرد و به ۴۰/۴۷۷۸ واحد رسید. بورس‌های تایوان، نیوزیلند و سنگاپور نیز با افزایش روبه‌رو شدند.