گروه بین‌الملل- دیروز جمعه قیمت نفت به بالاترین سطح طی بیش از دو سال گذشته رسید. زیرا سرمای شدید هوا تقاضا برای نفت را افزایش داده و موجب کاهش میزان ذخایر شده است. نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه به بالاترین سطح از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون یعنی رقم ۷۴/۹۴ دلار در هر بشکه رسید. اما سپس کاهش یافت و در رقم ۵۷/۹۴ دلار ثابت شد. روز پنج‌شنبه قیمت جهانی نفت در آمریکا به بالاترین سطح ۲۶ ماهه یعنی رقم ۶۳/۹۱ دلار رسید. دیروز جمعه نفت در آمریکا معامله نشد زیرا بازار نفت به مناسبت تعطیلات کریسمس بسته بود. قیمت نفت خام برنت که گران‌تر از نفت خام آمریکا معامله می‌شود، به دلیل موج سرما در قاره اروپا و انگلستان افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود طی آخر هفته دمای هوا بیشتر کاهش یابد و بارش برف ادامه یابد. این مساله اختلال در عملکرد شبکه هواپیمایی و خطوط آهن را طولانی‌تر می‌کند و موجب افزایش تقاضا برای سوخت می‌شود. افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت نسبت به کمترین سطح سال جاری، این نگرانی را به وجود آورده است که قیمت نفت یکبار دیگر بر رشد اقتصادی کشورهای واردکننده این ماده تاثیر منفی خواهد گذاشت. دیروز وزیر دارایی

کره‌جنوبی هشدار داد این پنجمین کشور بزرگ خریدار نفت، در سال آینده به دلیل افزایش نقدینگی جهانی و افزایش قیمت نفت با فشارهای تورمی روبه‌رو خواهد شد.

در هندوستان نیز، دولت طی این هفته تصمیم می‌گیرد که آیا به منظور حمایت از خرده‌فروشان داخلی دربرابر افزایش قیمت نفت خام، قیمت دولتی سوخت را افزایش دهد یا خیر. چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی جهان، روز چهارشنبه قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش داد. دولت چین قصد دارد با این کار پالایشگاه‌ها را ترغیب کند به منظور برآوردن تقاضا میزان ذخایر خود را افزایش دهند.