آمادگی کره شمالی برای «جنگ مقدس»

سربازان کره‌جنوبی در رزمایش نظامی/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- همزمان با اجرای تمرینات نظامی جنگنده بمب‌افکن‌های کره جنوبی در نزدیکی منطقه‌ای غیرنظامی که دو همسایه شمالی و جنوبی را از هم جدا می‌کند، روز پنج‌شنبه کره شمالی تهدید کرد در صورت حمله کره جنوبی، با استفاده از تسلیحات اتمی خود یک «جنگ مقدس» را علیه همسایه جنوبی‌اش به راه خواهد انداخت. بنا به گزارش بلومبرگ، بر اساس گزارشی که در اختیار مطبوعات قرار گرفت، روز پنج‌شنبه حدود ۸۰۰ نیروی نظامی کره جنوبی در این مانور ۴۲ دقیقه‌ای که در شهر پوچئون، واقع در ۳۰ کیلومتری مرز مشترک با کره شمالی برپا شد، شرکت کردند. این نمایش نظامی کره جنوبی، پس از شلیک‌های این کشور در روز ۲۳ نوامبر در آب‌های مورد ادعای کره شمالی صورت گرفت. واکنش کره شمالی به این اقدام کشته شدن ۴ نفر را در یک جزیره کره جنوبی در پی داشت. این نخستین بار پس از جنگ دو کره طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بود که غیر نظامیان کره جنوبی بر اثر حملات کره شمالی کشته می‌شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره به نقل از کیم یونگ چون، وزیر نیروهای مسلح کره، کره شمالی همسایه جنوبی خود را متهم کرده است که با فعالیت‌های نظامی‌اش شبه جزیره کره را به جنگ می‌کشاند. کره شمالی دائما ادعا می‌کند که مانورهای نظامی کره جنوبی و متحدان آمریکایی‌اش مقدمه‌هایی هستند برای یک حمله تمام عیار. خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از کیم جونگ ایل، رهبر این کشور، اعلام کرده است: «کره شمالی آمادگی کامل دارد که یک جنگ مقدس عدالت به سبک کره‌ای را با تکیه بر واکنش هسته‌ای در هر زمانی برای مقابله با تحرکات دشمن به راه بیندازد.» کیم در ادامه افزود: «اگر دشمنان به حتی یک هزارم میلیمتر از آسمان، زمین و آب‌های ما تجاوز کنند، ما مانند گذشته واکنش فیزیکی شدیدتری در برابر آن‌ها نشان خواهیم داد.» در واکنش به این تهدید کره شمالی، وزارت امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد از آن، تهدیدهای این کشور را محکوم کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، «فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از سخنان وزیر نیروهای مسلح کره‌شمالی، گفت که «مواضع ستیزه‌جویانه» پیونگ‌یانگ هیچ توجیهی ندارد.

فیلیپ کراولی گفت: «قبلا هم این عبارات را شنیده‌ایم. متاسفانه گاهی اوقات این نوع زبان با اقدام‌‌های غیرمسوولانه دنبال می‌شود؛ چه با آزمایش موشکی، چه با آزمایش اتمی یا گلوله‌باران کره‌جنوبی همانطور که ماه گذشته اتفاق افتاد.»

وی افزود که از این «اقدام‌های تحریک‌آمیز» چیزی عاید کره شمالی نخواهد شد.

کره‌جنوبی هم در واکنش به سخنان این مقام کره‌شمالی هشدار داد که «واکنشی قوی» به هرگونه حمله توسط این کشور نشان خواهد داد.ارتش کره‌جنوبی تائید کرده است که رزمایش پنج‌شنبه با هدف به نمایش گذاشتن توان نظامی‌ این کشور انجام شده است.

اگر چه کره‌جنوبی در سال جاری ۴۷ تمرین نظامی انجام داده است، اما این بزرگ‌ترین رزمایش زمستانی با مهمات واقعی بود که در خشکی انجام شد.

کره‌شمالی پیش از این رزمایش جنوب را «جنگ‌طلبی» خوانده بود. با وجود آنکه کره‌شمالی پلوتونیوم کافی برای ساختن بمب اتمی را در اختیار دارد اما گمان نمی‌رود این کشور در ساختن بمب موفق شده باشد.

چین و روسیه هر دو از کره‌جنوبی خواسته‌اند که تنش‌ها را خنثی کند و مقام‌های آمریکایی نیز به طور خصوصی نسبت به موضع‌گیری تازه و پرخاش‌گرانه‌تر سئول ابراز نگرانی کرده‌اند.

در شرایطی که چین و کره‌شمالی اعلام کرده‌اند اکنون زمان بازگشت به مذاکرات شش‌جانبه برای بحث درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است،آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن گفته‌اند که به مذاکرات باز نخواهند گشت.